Wednesday, 8 August 2012

Merhaba, Adim Esra..



Ben bir seker bagimlisiyim.. Bunun farkina vardim ve hayatimda yeni bir sayfa acmak istedim :) 4 haftadir beyaz/yapay seker tuketmiyorum. (Ilk hafta 1-2 cok kucuk kacamagim oldu, onun disinda tam gaz devam :))

Sekerle arama mesafe koyma fikri ilk kez, 2 yaz once Turkiye'de, seker hastasi olan annemin, seker olcum cihazi ile yaptigimiz olcumlerden sonra olusmaya basladi. Anneannem ve dedem de seker hastasiydi. Simdi annem.. Potansiyel olarak risk grubundayim..

Once sekeri haftada 1 tuketmeye basladim. Spora basladim.. Ancak cok gel gitler yasadim. Farkettim ki, eve nutella, cukulata vs girmezse, yemiyordum. Ancak bazen marketten paketli ve sekerli gidalarla donuyor, yemege ciktigimda mutlaka tatli ile tamamliyor, arkadaslarla her bir araya geldigimizde mutlaka hupletiyordum.. Turk mutfagi malum :) Sekersiz, serbetsiz bir mutfak dusunulemez :)

Gel zaman, git zaman.. inis cikisli donemlerden sonra, 2. hamileligimde, annemin seker hastasi oldugunu soylememle, seker yuklemesi tavsiye ettiler.. Seker yuklemesinde, aclik sekerim normal sinirlarda cikmakla birlikte, tokluk sekerim, ust sinirin biraz uzerinde cikti. Cok ac kalip birden yemege yuklenmeyerek ve gece gec saatte tatli bir seyler yemeyerek ve cok sukur, o acidan bir sorun yasamadan tamamladim hamileligi..

Ancak, sekerle olan iliskimi yeniden ve yeniden gozden gecirmem gerektigi fikri, aklimin bir kosesinde donup duruyordu..

4 hafta once, radikal karari almami saglayan bir BBC belgeseli izledim. Men who made us fat. Bizi sisman edenler :P Linke tiklarsaniz, youtube'de belgeseli bulabilirsiniz. Amerika'da misir surubunun uretilmesinden tutun da, sekerin; doyma sinyali veren hormonu baskilamasina kadar.. cok ayrintili bilgiler veren, 3 bolumluk bir programdi. Soframizdaki beyaz sekerden baska, paketli her urunun icinde, "yedikce yedirsin" amacli, binbir farkli isimle gizlenmisti seker.

Ozellikle, doyma sinyalini gonderen hormonu baskilamasi ve bu yuzden sinir tanimadan sekerli seyleri tuketmeye sebep olmasi beni cok dusundurdu. Bir suredir 2 arkadasim, sifir seker denemeleri yapiyorlardi. Konuya onlar araciligiyla da hakimdim biraz. Ve sekeri hayatimdan tamamen cikarmadan, bu isi cozemeyecegimi anladim.

O gunden beri, elimi attigim paketli gidalarin belki %99'da, tatli, tuzlu, aci, eksi olsun, hic farketmeden, iceriginde hep seker bulundugunu farkettim. Hepsini cikardim hayatimdan. Hepsinin yerine alternatifler bulabilecegimi farkettim. Biraz arastirma, biraz emek.. Cok zor degilmis :)

Onceleri agave surubundan medet umuyordum ama ogrendim ki onun da misir surubundan bir farki yokmus, onu da cikardim listeden.

Eskisi gibi tatli krizlerim olmuyor artik, ne enteresan :) Saglikli urunler satan markette, balla yapilmis tahin helvasi buldum ve hemen aldim. Elimin yarisi kadar bir paket :) MK ile gidim gidim yiyoruz :P Belki de oyle yemek gerek tatli seyleri. Bal bile olsa :)

Sonra, Banu ve Mira'nin cevizli, pekmezli dondurmasini, biraz degistirerek yaptik MK ile ve ikimiz de bayila bayila yedik :)

Bizim tarifimiz: 400 ml sutu, 2-3 avuc rondodan gecmis ceviz, 300 ml krema (double cream), 1 cay bardagi pekmez, 3 yumurta (sarisi+beyazi), pekmezin tadi cok keskin oldugundan, onu bastirsin diye biraz tarcin, biraz hindistan cevizi rendesi, biraz hashas tohumu (poppy seeds) ile pisirdik. Kaynayinca aldim atesten. Sogudu, buzluga attik :) Yerken de uzerine biraz kakao serptik.. Valla biz begendik, tavsiye ederiz :))

Simdiki niyetim, balla tahin helvasi yapmak :))

MK'ya da normalde evde tatli vs vermem ama iste bir sekilde ordan, burdan, bir yerlerden geliyordu, az da olsa yiyordu. Eh, damlaya damlaya gol olur misali, hafta sonunda toplayinca epey oluyordu.. Uzun zamandir ugramadigim bebek gidalari reyonuna ugradim markette. Organik, sekersiz biskuvilerden secti kendi elleriyle. Evde ya da disari ciktigimizda ara ara veriyorum, annemin deyimiyle, nefsini korluyor, yetiyor cok sukur :)

Yine sekersiz, uzum ve elma suyu ile yapilmis recellerden aldim, mm jelly diyerek yiyor bazi sabahlar :)

En masummus gibi gorunen kahvaltiliklardan alirdik, en dogali vs. ama paketler kontrol edilince, hepsinin icinde seker oldugunu gordum yine.. Tamam, gunluk seker ihtiyacinin %10'u ama farkina varmadan ondan %10, bundan %10.. gunun sonunda fazlasiyla seker yuklemesi yine.. Yine tuzsuz, sekersiz porridge'a donus yaptik :) Icine muz, isterse bal.. Cok sukur o da tamam..

Milkshake yapiyoruz ara sira.. Gectigimiz gunlerde yine markette, seker hastalari icin, tatlandirici ile yapilmis cukulata buldum. Cok seyrek, tadimlik veriyorum MK'ya, zaten bitter cukulata, cok da yemek istemiyor. Sekersiz ve tatlandirici olmadan hazirlanmis baska cukulata alternatifleri var, belki sonra onlardan alirim ama acikcasi hic de eskisi gibi cukulata krizi falan yasamiyorum :P

Cok taze, yumusak ve tatli Iran hurmalari var, onlar ilk zamanlar seker krizi icin iyi oluyordu, simdi onlara da ihtiyac duymuyorum..

4 haftadir gidisat boyle. Nurturia'da bir grup kurduk bunun icin, su ara 2 cocukla evde oldugumdan (12 saat hic oturmadigim oluyor!) pek yazamiyorum ama ilgilenenler icin: Sekersiz Hayat.

Diyet yapmiyorum, tereyagli ekmekleri yemeye devam ediyorum :P Ileriki zamanlar icin kismetse, onlarda da duzenlemelere gitmek istiyorum :) Ama asil amacim, seker bagimliligindan kurtulmak. Tipki alkol, sigara bagimliligi gibi gormek lazim seker bagimliligini. Biz farkina varmasak da, cok farkli sekillerde vucudumuza giriyor. Gun gun hesaplandiginda az gorulebilir ama yekune vurdugumuzda.. cok kabarik bir sonuc cikabilir.. Diyetlerde seker kisitlamasi, belirli kilo verene kadar, bir sureligine.. ya da kucuk porsiyonla kendini kandirmaya calismak uzerine falan kurulu. X kadar kilo vereyim, ya da bu haftayi gecireyim de.. sonra yine yiyeyim gibi, insanin gozunde tutuyor. Oysa sekeri yok saymak, tamamen hayatimizdan cikarmak baska bir sey. Seker ve sekerli gida tuketmemek bir cezaya degil, saglikli ve dogru bir sey yaptigin icin, bir odule donusuyor. Ceza can sIkIci.. Ama odul cok guzel bir sey degil mi? :) Olaya bakis acisi degisince insanin, sekere yaklasimi da degisiyor bence.. Benim degisti en azindan..

Sekersiz, saglikli gunler dilegiyle :)

25 comments:

ikizaynası said...

yazınızdan çok etkilendim. harekete geçirmek üzere beni.. ama şeker ye diyen taraf da çok güçlü be!

cuckan said...

takipçin olacağım canım, sira benim de sinirime dokunmaya başladı bu karşı koyamama duygum ve bir türlü doymak bilmeyen içgüdüm.birlşikte karşı koyabiliriz sanırım:)

Yazmak iyidir... said...

Ya peki azcık yesek olmuyor mu? arada bir bir parça bitter çikolata falan? Bunun böyle kalmadığının farkındayım ama hayat da geçmez sankim öbür türlü. En azından sağlık gerekçesi yoksa azcık yesek? hıı? hııı?

write to me often said...

Merhaba,

Harika bir yazı olmuş. Ben de kısa bir süre önce fark ettim bu durumu. Henüz çok büyük ilerleme kaydedemesem de bazı şeyler yapıyorum.

Sabahları ceviz, kuru üzüm, kuru elma, yulaf ve sütten oluşan kahvaltıma tarçın serpiyorum. sanki tatlı bir şey yiyormuşum gibi oluyor.

öğle yemeklerinden sonra inanılmaz tatlı ihtiyacım olurdu. onu da hurmayla atlatıyorum.

şimdilik dondurma ve çikolata büyük sıkıntı. tchibo'dan meybuz kalıpları aldım. onların içine elma suyu ile tatlandırılmış meyvesularından koyup dondurma isteğimi gidermeye çalışıyorum.

nestle damak bağımlılığıma bir çözüm bulamadım maalesef.

Bahar ESAS said...

Esracim merhaba, cok guzel bir yazi olmus, ben de sekere duskun bir insan olarak en kisa zamanda bu adimi atmak istiyorum. Sana sorum meyvalardaki seker dengesine de bakiyor musun? Yani onlarda kendine bir sinir koydun mu?

Anne ve Bebisi said...

Ikizaynasi, kesinlikle cok gucluler. Belgeselde bunu cok guzel anlatiyordu.. ama birilerinin oyuncagi olma fikri beni cok rahatsiz etti. Yediklerimiz araciligiyla bizi istedikleri gibi kontrol etmeleri, ustune de para odetmeleri :) beni en cok bu rahatsiz etmisti.. insan isterse, azmederse, cok sey basarabilir :) bilgilenmek, emek vermek ve biraraya gelmek cok buyuk bir adim.. bu konuyu arastirirken bir doktorun yazisina denk gelmistim; 27 senedir seker ve beyaz un tuketmiyorum diye yazmisti.. cok ozenmistim.. o yapiyorsa, ben de yapabilirim :)

Anne ve Bebisi said...

Kesinlikle cuckan :-) karsi koyamaman, senden degil, sekerden kaynaklaniyor. Yedikce, yiyecegin geliyor.. 1-2 haftayi atlatabilirsen, o karsi duramama zayifliyor..

Eylül, said...

Kafamda aynı şeyler dönüp dururken harika bi destek yazısı oldu bu. Anneannem küçüklüğümüzden beri yaptığı hiç bir tatlıya beyaz şeker koymaz. Balla yapar. Çok teşekkürler yazınız için, basıp panoma astım.

Eylül, said...

Kafamda aynı şeyler dönüp dururken harika bi destek yazısı oldu bu. Anneannem küçüklüğümüzden beri yaptığı hiç bir tatlıya beyaz şeker koymaz. Balla yapar. Çok teşekkürler yazınız için, basıp panoma astım.

Anne ve Bebisi said...

Olur tabi yurttas :) bazi insanlar cok iradelidir, olculu tuketebilir ama ben basladi mi, butun paket bitmeden kendimi durduramadigimdan :p benim icin bu kesin cozum oldu :p

Anne ve Bebisi said...

Dondurmayi evde bal ve pekmezle yapabilirsin. Cukulata icin de raw chocolate diye ararsan, bir seyler bulabilirsin. Ya da benim yaptigim gibi, diyabetik bulabilirsen, dene.. iyi sanslar :)

Anne ve Bebisi said...

Sagolasin Baharcim :) yok, meyve sekerine, karbonhidrata bakmiyorum henuz :p hurma, muz, kavun yedigim sekerli meyveler. Gunde 1 muz, 1-2 ince dilim de kavun yiyorum.. dogal sekeri de cok abartmamak gerek ama zaten dogagk sekeri, digeri gibi durmaksizin tuketme ihtimali olmuyor :p 2 kasik bal yesen, bayar; pekmez biktirir vs :p ama karbonhidrata da dikkat etmek lazim.. tatli yemiyorum diye pogacaya, borege sarmamali insan :p hamur yerine tatli da olsa meyveye agirlik vermek daha iyidir sanirim..

tomurcuk said...

Süper birşey yapıyorsun. Sonuna kadar arkandayım. Yaklaşık 15 gündür ben de şekersiz hayattayım. Beni vazgeçiren de okuduklarım oldu. Şeker, her türlüsü zehir. Ve aynı eroin satıcıları gibi bizi küçükten alıştırmışlar. Gerçekten yemedikçe unutuyor insan, aklına gelmiyor. Ben ekmeği, pilavı ve makarnayı da bıraktım. Çok canım isterse bir kaşık yiyorum. Ama asıl tehlike şeker.

Anne ve Bebisi said...

Dun aksam senin sekerle ilgili yazini okuyunca, dondurma tarifi aklima geldi, sana haber verecektim, sen benden once davranmissin :p balli, pekmezli dondurmalar yapabiliriz :)

Ekmek bir tek sabah kahvaltisinda var bende. Pilav yemem, evdekilerie de bulgur, pirinc karisik yapiyorum.. makarna da 2 haftada 1 su ara.. ama calisirken daha cok makarna yiyorduk :p

emreyle hayat said...

her zaman dikkat ederim gereksiz tatlı tüketmemeye ama ramazanda ipin ucu kaçtı, yazında çok güzel anlatmışsın.bundan sonra daha dikkat şekere :)

Anne ve Bebisi said...

Eylul, anneannenin tariflerinden bir kuple rica ediyorum o zaman :p seker yerine ne kadar oranda bal koyulur, hic bilmiyorum.. anca deneye yanila bulacagiz.. :)

Yazmak iyidir... said...

Bu arada arada bir çikolatayı savundum ama vazgeçilmezim olan çaydaki şekeri 1 küsür sene önce geri dönmemecesine bıraktım. Şöyle bir toplarsan, günde 10 küp şekeri sadece çaydan alıyordum! Artık çayın şekersiz tadına da alıştım :D

Yalnız metabolizmamın zayıf olduğu günlerden bir gün, şeker küplerine acıklı acıklı bakarken yakaladım kendimi bir kez :))) Resmen özendim, ama koymadım yine de :)

Güneşli Günler said...

Esracım tebrik ederim, çok motive edici bir yazı olmuş, bu konu hakkında beni de ciddi ciddi düşündürdün, ama şekerden daha kötüsü var birde mısır şurupları, nerdeyse her ürünün içine giren glikoz şurubu, açıkçası şeker gözüme masum bile gelmeye başlamıştı yazını okuyuncaya kadar onca yapay tatlandırıcıyı düşününce.

Anne ve Bebisi said...

Ben de biraktim yurttas :) ama caydan eski zevki alamiyorum hala :(

Anne ve Bebisi said...

Ben de onu diyorum GG'cim.. degisik isimlerde, fructose, glukoz, misir surubu vs vs.. paketli gidalarin %99'unda var nerdeyse :( sekeri birakirken, onlari da birakmak gerekiyor. dun markette hurmalara baktim, glukoz var!! mayonez, ketcap, nar eksisi de dahil, hepsini biraktim..

tijen miriam said...

merhaba,2008 den beri takip ederim sizi,hic yorum birakmadim cunku blogunuz bana gore siradan bir blog yerine,egitici bir web sayfasi gibi.hep okudum:))ama bugun yazmak istedim,bam telime vurdunuz,bende potansiyel bir seker hastasi adayiyim.sekeri tamamen olmasada bende cikardim hayatimdim. cok egitici bir yazi olmus.sadece sunu eklemek isterim,bulundugum ulkede su anda seker ve obezita ile mucadele kapsaminda bir kampanya yurutuluyor ve bu baglamda ogrendigim sey en masum meyveler kiraz ve yesil ve kirmizi erikmis, paylasmak istedim sizlerle...sevgilerimle

Anne ve Bebisi said...

Cok cok tesekkurler tijen :) bilgiler icin de tesekkurler. Aklimizda olsun :)

Aybüke said...

Sevgili Esra harika bir noktaya değinmişsin gercekten. Bende yaklaşık bir yıldır bu konu hakkında bir çok şey okuyorum fakat hala kendimi o radikal kararı verecek kadar güçlü bulamıyorum. Senden ricam ne durumda olduğunu neler yaptığını bizimle de paylaşman. Böylelikle benim gibi kisilere de ornek teşkil edeceksin, cesaret vereceksin. Sevgilerle...

ÇokBilmiş said...

Ben de şeker bağımlısıydım. Hamile kaldığım andan itibaren şeker yemez oldum. Canan Karatay'ın önerdiği şekilde beslenmek, şeker isteğimin önüne geçti (medyada hep et yeme üzerinde duruyorlar ama ben et de sevmeyen ve sık yemeyen bir insanım). Hani canım istiyor da bilinçli olarak kaşrı koyuyor değilim. Gerçekten canım istemiyor. Erkek bir iş arkadaşım bana gülüyordu. Sağdan soldan çok duyunca o da Canan Karatay'ın tavsiye ettiği şekilde beslenmeye başladı. O da sanırım son 1 senedir canının şeker istemediğini söylüyor.

Şeker yedikçe insnaın yiyesi geliyor. Hazır dondurmalar da şeker isteğini körüklüyor. EVde dondurma yapmak en iyisi. Kızıma ise doğduğundan beri olabildiğince az şeker yedirdim. Kahvaltıda önüne Nutella koyuyorlar, iki lokmadan fazla yemiyor. Ağır geliyor sanırım, damak tadı alışmadı çünkü.

KİTTY WU said...

hala bir seker bagimlisi olarak ve kiziminda benim aliskanliklarimdan etkilenerek seker bagimlisi olmasindan utanc duyan bir anne olarak yazdiklarini okurken kafami kuma gömesim geldi:(
karatay diyetini okudugumdan beri birgün basaracagim diye bir umudum var kendimden.yadiklarinla bir kez daha hatirlattigin icin cok sagol.ve tebrikler basardigin icin...

x