Thursday, 3 March 2011

Evde Tek Basina :)

Sezaryen mi, normal dogum mu diye tartisaduralim, en sevdigim yabanci bloggerlardan birisi olan Rixa, evdeki 3. yalniz basina 2. dogumunu da yapmis bulunuyor :))

Stand and Deliver

Yaklasik 10 yil kadar hamile kalmak icin ugrasan Rixa, bir gun kendiliginden hamile kaliverir. O sirada American Studies alaninda, Unassisted Birth/Yardimcisiz, tek basina dogum uzerine doktora yapmaktadir. Doktora konusuna uygun olarak, o kadar yildan sonra ne kadar "degerli" olabilecegini tahmin ettiginiz bebegini (Turkiye'de tup bebeklere degerli bebek deniyor..) evinde, banyosunda, TEK BASINA dunyaya getiriyor.

2. bebekte yaninda bir ebeyle, suda ve yine evde dogum yapiyor.

Bu 3. bebegi, yine ebeyle dogum yapmayi planliyordu ama ebe gelene kadar doguruvermis :P

Kendim olamasam da, boyle cesur, gozupek ve ezberbozan kadinlari cok seviyorum :))

15 comments:

evren said...

Ev dogumlarini ben de seviyorum ama mümkünse ilkinde degil. Kendi dogum tecrübemden sonra "en azindan ilk dogum hastanede fakat lütfen sicak ev sartlarinda" prensibi daha cok hosuma gidiyor benim. Öyle hastaneler cogalir dilerim. Anneannem öyle dogurmamisti ama saglik sözkonusu olunca istisna yapiyorum :P

Colorful said...

Valla acikcasi 2011 yilinda yasiyorken bagira bagira dogum yapmak benim gozumde ilkellikten oteye gidemiyor. Yok dogali buymus, vucut daha cabuk toparlanirmis muhabbetine girip normal doguma karar verenlere tanri kolaylik versin. Ama ben almayayim mumkunse. Anneanneme de verilseydi sezeryan opsiyonu hic sanmiyorum saatlerce evde bagirarak dogum yapacagini. Maalesef tamamen karsit gorusteyim bu konuda.

evren said...

Tanri her iki türlü dogurana da kolaylik versin. Sezaryen de hic kolay degil :)

ganfi said...

annem 8 çocuğunu evde birtek beni hastanede sezaryenle doğurmuş(tersmişim:)benim gibi ağrı eşiği düşük birinin normal doğum yapması eminim felaket olurdu da doğa sezaryen yapmam gerektiğine karar verdiği için çatımı küçük yapmış(oh çok şükür:)
bir arkadaşımında ablası kocası taksi çağırmaya gittiğinde arkadaşımın ve annesinin yardımıyla evde doğurmuştu,çok kolaymış öyle anlattılar ama benim ödüm kopar!!ya bir terslik olursa?

Isil Simsek said...

ben Derin'i evde dogurmayi dusunmustum ciddi ciddi. Defne de dogumu gorse falan ne guzel olur diye dusunuyordum. Ama ilkinde cok yirtilma olmustu, ebeler dikis atamamisti,doktoru beklemek zorunda kalmistik bir iki saat. Ya yine ayni sey olursa, bir evde dogurup o halde hastaneye gitmek cok gicik olur diye dusunduk. Zaten annem gelecekti,o evde Defne'yle kalir,ben de hastanede dogurur gelirim diye dusundum. Nitekim sonra cok sevindim evde dogum yapmadigima, Derin'in dogumu daha zordu ve Defne'nin beni o halde gormesini istemezdim.
Bu arada, unassisted dogum yapan bir kadinla tanismistim burada, kendisi de ebelik egitimi almis, Hollandali ve 4. cocuguydu. Bir suru problem cikardilar buna sonra, ebeyi eve cagirmadigi,kimseye haber vermedigi icin. Nerden bileceklermis o cocugun onun cocugu oldugunu, DNA testi falan yapmak istiyorlardi. Sonra ne oldu bilmiyorum.

İlk said...

hamileligimde hic bir sekilde sezaryene karsi olumsuz dusuncem olmadi. normal dogum ile ilgili bazi seyleri benimsemem gerekiyordu. hamilelik ilerledikce vajinal dogum yapacagim konusu netti. eger ailemdeki kadinlar gibi cok uzun surerse dogum "aciya karsi epidural kullanirim" diyordum.

isler hic oyle sandigim gibi gitmedi. olmadik bir zamanda baslayan kanama yuzunden suni sanci ile dogumu tetiklemek zorunda kaldik. henuz suni sancinin yeni yeni vucuduma girdigi dakikalardaki sogukkanliligim ve dogurmaya hazir olusumu unutamam. aklimdan gecen "hic bir seyin uzaktan gorundugu gibi olmadigi" idi. aci ise aci, insan hazir oluyor her seye.

maalesef daha ilk sancimi bile hissedemeden asiri kanama yuzunden acil sezaryene alindim. sezaryen cocugumun hayatini kurtardi. diger yandan mecbur olmasam artik tercih etmem sezaryeni. cocugumun dogumuna sahit olamadim cunku. bir anda karnimi bombos buldum, koparip almislar bebegimi gibi hissettim. uzun sure de bu ruh halinden kurtulamadim (lohusalik gunlerimin bas taci oldu).

diger yandan evde dogurma fikri bana korkutucu geliyor. cunku herkes Rixa kadar sansli olamayabilir. benim durumumda evde gelen ilk buyuk sanci ile baslayacak asiri kanama bebegimi hastahane yolunda kaybetmeme neden olacakti. bu yuzden her zaman tam donanimli bir hastahanede, eger her sey yolunda gidiyorsa minimum mudahale ile normal dogum taraftariyim artik :)

bir de vajinal dogum ile ilkelligi bagdastirmak ayri bir kafa karisikligi bence. sezaryenin bir ameliyat oldugunu, kadin olarak vucudumuzun vajinal doguma uygun yapilandigini unutmamak gerekiyor.

Ayşe said...

ilk dediklerine cok derece katiliyorum. Sezaryanin vajinal doguma alternatif degil, bir hayat kurtarma operasyonu oldugunu hatirlatmamiz lazim kendimize.

ben umuyorum ki normal dogum yapayim. ama hayat bu, ne olacagi hic belli olmaz, cogul gebelik olur, ters gelir, kordon dolanir vs. o zaman ayak diremenin alemi de yok.

ben de Rixa kadar cesur degilim, cesur olsam da cevremdekiler nasil bakar bu istegime emin degilim. ama mumkun oldugu kadar az mudaheleyle doktor kontrolunde dogum yapmayi diliyorum.

Vajinal dogumun neden ilkellikle baglastirildigini ise acikcasi anlamiyorum.

özlem said...

ingilterede kraliyet ailesi holywood yıldızları filan hep ilkel kalmış ama bizim anadolu kadınımız bayağı bir çağ atlamış vajinal doğum ilkellikse mesela edirnede yüzde 70 lerde sezaryen oranı edirneli kadınlarımız uzay çağında en medeni şekilde ameliyatlarını olmuşlar bravo mu demek lazım?karnını burç hesabıyla acı korkusuyla doktor gazıyla 8 kat yardırıp 8 kat diktirmek bebeği de bir alay uyuşturucuyla doğar doğmaz keyfi olarak tanıştırmak modernlik oluyorsa ben ilkel olayım razıyım. zaten bebekleri de hala ilkel yöntemle yapıyoruz kaç bin yıldır ilkel doğuversinler naapalım.

kaderra said...

süper... ben de bir gün hamile kalırsam mutlaka normal doğum istiyorum (inşallah) .
bence normal doğum çok kötü bi şi olsaydı (bazı kadınların sandıkları gibi) Allah karnımıza bebeğin dışarı çıkması için fermuar yapardı... adı üstünde normal olan doğum...

Berceste said...

Pek ezberbozan lafi bu doguma uymuyor Esra! Kadin doktora yapmis, konunun uzmani olmus artik! Iyi ornekleri siralamak hos. Arti ve eksileri iyi dusunup tartmak lazim. Isil'in anlattiklari da bunun kaniti. Onun ne derece dogalliktan yana oldugunu yillardir biliyorum. Inandigini da sonuna kadar savunan, gozunu karartan birisi. Bazen, bazi seyler gereklilik.

Diger yandan sezaryen varken ve bu kadar kolayken, normal dogumu hic dusunmem diyenlerin de aklina sasarim. Zira karniniz bilmemkac kat boydan boya yariliyor(siz uyuyorsunuz da sonrasi???) icinden bebek cikiyor, sonra en guzel anlar kaciyor, kucaginiza getirdiklerinde siz hortumlara dolanmis bir halde, acidan ikiye katlanmis bir halde oluyorsunuz. Gozunuz bebekten gayrisini gormedigi icin pek dusunemiyorsunuz ama bu bir ne bileyim safrakesesi ameliyati olsa ayni seyi dusunur muydunuz? Kosa kosa o ameliyata girip yari olu duruma getirilip bunlari yasamak ister miydiniz? Ardindan da yillarca kesigin oldugu bolgeyi hissetmiyorsunuz, sinirleriniz kesiliyor cunku. Migreni bile bu duruma baglayanlar var. 1-2 ay kendinizi toparlayamiyorsunuz... Yardimsiz bebege bakmakta zorlaniyorsunuz. Ha bunlari pitir pitir yapanlar yok mu, var. Agri esigi dusuk olanlar, yasi genc olanlar, gozu kara olanlar vs vs... Oysa normal dogum yapanlar tum acilara ragmen en cok 15 gunde cok daha rahat hareket edip, bebeklerine bakar durumda oluyorlar. Her ikisinin de arti ve eksileri var yani.

arzu said...

ayyy esra ben ne diyim sana:)yine enteresan bir sey buldun mevzu olarak:) Boyle ilginc enteresan kadinlar bana gore degil. Ne o ole bunca imkan olanak varken tas devri yasamaya calismak. Ben kendi dogumlarimdan biliyorum, herhalde evde bir basima yapiyor olsam olur bugun bu yorumu yazamazdim...Bu postu okuyup ilk dogumumu boyle yapiyim diye bir fantazi icine girmesin kimse. Zira ornegin ben, iki dogumum arasinda bile ucurup farklar yasadim. Birinde amniyon sivi gelimi ve sanci ayni anda basladi,2.5 cm dialete olmustu sancilarim cok keskindi bebek cok daha kolay dogum kanalina girdi ama toplamda 11 saatlik bir surecti. Ikincisinde sancilar bir gun onceden basladi, doguma nerdeyse 14 saat kala 3 dk'da bir sancim vardi, hastaneye ulastigimizda 5 cm dialete olmustu ve ben 9 saat sonra hic de kolay olmayarak dogurabildim.Hos onceden koylerde dogum yapanlar olmus mu olmus,hala da oluyor ama cok saglikli sartlar altinda olmamis olmuyor pek tabi. Bir insanin sahip oldugu imkanlari kulak ardi edip fantazi pesinde kosmasi cok akil kari degil bence...

Bir annenin ise donme macerasi said...

Yorumculardan Ozlem'in yorumuna guldum bebekleri de hala ilkel yöntemle yapıyoruz demis ama bence gunumuzun modern aileleri onuda pek ilkel yapmiyor birkac denemeden sonra solugu doktorda alip tup deneyen o kadar cok arkadasim var ki ve o sekilde tibben bir engel olmamasina ragmen hamile kalmalarina hemen asilama vs giriyor..Tabii tibbi sakincalari veya destege ihtiyaclari konu disinda birakiyorum sozum sadece kolaycilara..

Evde doguma gelince cesaret isi hele yardimsiz daha zor gibi ama hatun bu konuda uzman. Ilkimde ebe ile dogurmak istemistim uzun bir bekleme listesi olunca ve ebelerin bi ayda sadece 4 hamile kabul etmeleri yuzunden cok uzulerek doktorumla devam etmistim. Buyuk oglum gec kalinca induce edildim, dogum cok hizli ilerledi epiduralle kadar..Simdiki aklim olsa onuda almazdim dayanirdim ya neyse..Cok fazla beklemeden oglum geldi ama ayni bu blog sahibinin ilk dogumu gibi plasentam gelmedi 3 saate yakin bekledik..Sonra ayni onun dedigi gibi ceke ceke cikartilar..

Ikincisinde kafayi koymustum epidural falan almadan tamamen dogal yapacaktim tabiri caizse ayni tarlada doguran kadinlar gibi ama cok muhtemelen hastanede plasenta olayindan korkuyordum tekrar etmesinden..Cok sukur allah gonlumede gore verdi..Sancilari son artik 2-3 dk gelinceye kadar evdeydik..Normal hayatima devam ederek (bunu doguma hazirlik kursundaki hemsiremiz soylemisti hastane ortami dogumlari uzatir korkudan sanciniz gider, rahat edemezsiniz vs). Hastaneye giderken bebegin cok asagida cikmak uzere oldugunu hissettim. Hastaneye vardigimizda saat 6.35 idi. Uzerimi cikartip tuvalete gidip geldikten sonraya hastaneye kayidim bile yaptirmadan 6.52'de yani sadece 17 dk icerisinde oglum dogdu..

Uzun lafin kisasi cok tehlikeli durumlari saymazsak hersey annede bitiyor..Istedikten sonra normal, agri kesici olmadan dogurmak mumkun biraz annenin odevini yaparak doguma hazirlanmasi (kurslar ve duzenli kegel eksersizleri vs) yeterli..Aa buarada Turkiye'de olsak kesin benimde catim dar deyip sezeryana iknaya calisirlar. Kalcalarim o kadar dar ki dusunun dogumdan 1-2 hafta sonra 34 beden pantalon gidiyordum..

Sezeryan istedikten sonra bahane cok mesela bu oyunlara gelmemek!

betul said...

agri esigim cok düsüktür. canim cok tatlimi demeliyim:) ancak nedense ameliyat bana daha korktucu gelmistir hep. yani bilincim ne olursa olsun birseylerin benim kontrolümden cikmasi fikri beni aci hissetekten daha co ürküttü. evet kabul dogum ani o sanciyla kesin aln diye kocamin yakasina yapismis olabilirim:) ancak sükürki tecrübeli ebem ve almanya sartlarinda cok zor ve ciddi durumlar disinda ameliyatla dogum seceneginin olmamasi vsvs.kizim dogdu.saskinliktan valizi arabada unutan esime yataktan kalkip dur sen bulamazsin ben bir kosu gider alirim edasiyla valizelerimi alip gayet rahat ve dinc yeni anneydim::) evde dogum bak ona cesaret edemezdim herhalde

Zeynep Özmen Ünlü said...

cocuklugumdan berı sağdan soldan duyduğum dogum uzerıne hıkayeler benı oyle urkuttu kı, anneme benım cocugum olmasın dedırtmıstı. sonra sezeryan dıye bırsey duyunca , herhalde lıse yıllarıydı, herseye daha farklı bakmaya basladım. kadın erkek ılıskılerıne bıle. sonra kalbımde kı sorundan dolayı, doktor normal doğum yapamazsın dıyınce, hayata kararlara daha olumlu ve farklı yaklastım yıne. mecburen sezeryan oldum, ama bu mecburıyet olmasaydı yıne ısterdım.
ben hıcbır zorlugunu cekmedım. daha ılk gunden ayaga kalktım, bebegımı kucagıma aldım. tabıı kı amelıyat yerlerım acıdı ama bu benı cok etkılemedı. annem benı dogurdugunda normal ama dıkıslıymıs. bunu anlatırdı, dıkıs atıldı dıye. korku fılmı gıbı gelırdı. kardesımı dogururken de oluyormus kan kaybından, esı yapısmıs.?? bebegı ve anneyı rıske atmak , zaten herseyde rısk altında yasıyoruz.
normal dogumu beynınde cozmus kadınlarımıza hayranım ve kutluyorum.

tutenc said...

Ben bunu hiç anlayamıyorum üzgünüm. türkiyede kadınlar tarlada evde doğruruken aşağılanıyor Avrupada evde doğurunca alkışlanıyor!!!

x