Thursday, 16 December 2010

Cocuklar: Evdeki Kucuk Isciler!



Bunlari bu yaz, anneannemin evinde bulmustum. 35 sene oncesinden kalma, 3 boyutlu filmler ve makinlari :)

Takip ettigim yabanci bir blogger gectigimiz gunlerde kendi kiyafetlerinin ve 3 kizinin kiyafetlerinin videosunu cekmis..

Iste 4 elbiseli ve 2 kazakli anne : Minimalistic Closet

Kucuklerin, buyuklerin kiyafetlerini giydigi: Family Closet

Gereksiz, fazla oyuncaklar uzerine yazilmis postu ve videosu: Minimalistic Toy Chest

Bu da, bugunlerde Pratik Anne'nin yazdigi; cocuklara oyuncak yerine alinabilecek alternatif hediyeler: Oyuncak Istemeyen Despot Evsahibesi


Minimalistic Toy Chest postunda yazarin bahsettigi bir sey vardi, en buyuk cocugu 3,5 yasinda olan anne; cocuklarin oyuncaklarini onlara toplattigini yaziyordu.

Cocuklari ev islerine alistirmak, kendi islerini kendileri yapmayi ogrenmelerini saglamak icin asla erken degil bence. Tek gereken, sabir, sabir, sabir... Cok yavaslar, motor gelisimleri tamamlanmadigi icin sarsaklar ama ancak boyle ogrenebiliyorlar.

MK yurumeye basladigi andan itibaren, yani 1 yasindan itibaren etraftaki seyleri ona toplatmaya, herhangi bir seyi bir yerden bir yere getirmesini, goturmesini istemeye basladim.

Belki cok basit bir sey, su ya da mutfaktan herhangi bir sey istedigi zaman, alip ona goturmuyorum. Hizmet edilmeye alismasin diye. Onu cagiriyorum yanima ve o sekilde veriyorum. Sofrayi kurarken her zaman bir seyler goturmesini sagliyorum. O bir kenarda oynuyor bile olsa, "sofra hazirlaniyor" diye cagiriyorum ve birlikte kuruyoruz. Yemek yedikten sonra kasigini, catalini, tabagini mutlaka mutfaga kendisinin goturmesini istiyorum.

Yemekten sonra kucuk el supurgesi ile kiriklari supurmek onun gorevi.

Kendi kirlilerini cikardiktan sonra banyoya her zaman kendisi atiyor. Camasir makinasini o dolduruyor ve calistiriyor. Camasirlari birlikte seriyoruz, daha once gordugunuz gibi kendi kiyafetlerini kendisine katlatiyorum ve dolabina yerlestiriyor. Bulasik makinasinin temiz kasik catallarini yerine yerlestirmek onun gorevi.

Disardan iceri girince ayakkabilarini kaldirmak, montunu asmak, aksam yatmadan once oyuncaklarini kutulara kaldirmak; hatta evden cikarken eger cok agir degilse kucuk cop posetini tasimak; disarida kendi cantasini tasimak..

Soyunmak, giyinmek, tuvalete gitmek.. Ellerini yikamak.. Dislerini ben fircaliyorum, simdilik.

Bunlar simdilik aklima gelenler; temel olarak kendi isini kendisinin yapmasini ve evdeki diger ortak islere de yardim etmesini amacliyorum.

Onun sebep oldugu hic bir seye; "dur ben yaparim" diye atlamiyorum. Kirip doktuklerini, kirlettiklerini ona temizletip toplatiyorum. Mottomuz: Kendi bozdugunu kendin tamir et, kendi dagittigini kendin topla!

Her zaman o kadar da gonullu olmuyor tabi; bazen ipleri gevsetip; peki bu seferlik sen git, ben yapayim diyorum ama cokca, itiraz etse de; bu senin gorevin, senin yapman gerekiyor diye durup yapana kadar basinda bekliyorum..

Bunlari her cocugun yapabilecegine inaniyorum. Dedigim gibi tek gereken sabir ve duzenli olarak bunlari cocuklara yaptirmak, onlari cesaretlendirmek. Bazen 2 dakikada kendimiz yapmak cok daha pratik, 10 dakika onlari beklemek yerine. Ya da cekmeceye yerlestirilmeye calisan kasiklar catallar sangur sungur yerlere dustugunde, of git de ben yapayim demek :)) Ama agac yasken egilir; bugun kira doke, agir aksak yapar, 5 yasinda cok daha guzel, 10 yasinda tam olmasi gerektigi.. Ne kadar kucukken baslarsa, o kadar dogal kabullenir..

ha tabi, petunya'nin dedigi gibi, buyuyunce her sey degisebilir :)) ama yine de azimle ve sabirla denemeye devam :)

Bu da, daha once izleyemeyenler icin camasir makinasi calistirma seansi :) Bu asamaya gelene kadar, her makina calistirmada hepsini defalarca, tek tek soyleyip gostererek, ona yaptirdigimi soylemeliyim:

Untitled from annevebebisi on Vimeo.

14 comments:

kirazzade said...

Maşallah :) Hep söylerim, çocuğum olursa senin yetiştirme tarzını örnek alacağım inşallah. Kendine ve çevresine zarar vermeyeceği ölçüde serbest bırakacağım onu. Ama bu postunda aklıma bişey takıldı. İnan eleştiri değil, meraktan soruyorum, seni model almış biri olarak :) su verirken bile yanıma çağırıp veriyorum, biçok işi ona yaptırıyorum falan yazmışsın ya. bu sefer de, hizmete alışan biri olmaz mı? yani kendisine verilen her emri yerine getiren biri. Gerçi iyiyi-doğruyu öğretince öyle olmaz sanırım. Ayy bilemedim :)

Anne Café said...

örneğim oldunuz:)

sarikiz said...

Esra MKyı seyrederken gülerek annemi hatırladım. Erkek kardeşim 3,5 yaşında malzemelerini annemin önüne koyduğu keki çırpıp hazırlardı. 9 yaşındayken mangali o yakardı. Annem erkek diye kardeşime hiç ayrım yapmadan hepimiz çalıştırırdı. Sonra ne oldu kardeşim bir evin bir kızınla evlendi şimdi maharetlerini karısına yapıyor.

Annemde ah kızım ben meğerse geline yetiştirmişim demişti.

Çocukların bu şekilde daha sorumluluk sahibi olduğunu sen işini yaparken olaya dahil olduğu için daha huzurlu olduğuna inanıyorum. Mümkün oldukça oğlum okula götüreceği yiyecekleri kendi hazırlıyor. Başlarda herkes yazık çocuğa diyorlardı şimdi beni tebrik ediyorlar.

Minik keskin göz çamaşırcıyı öperim. İçerde beyaz var di mi?

Anne ve Bebisi said...

kirazzadecim, hizmet bekleyen birisi olmasindansa hizmet eden olmasi daha iyi bence :) Burdaki cocuklari hep bu sekilde yetistiriyorlar, cocuklar buyuyunce kendi isini kendisi yapan, bagimsiz bireyler oluyorlar.

annecafe, bilmukabele ;)

sarikiz, bizimkinin Ingiliz'le evlenme ihtimali de var :P Ve Ingiliz kizlarin bizim klasik, gomnlegim nerde, pantolonum nerde diye soran klasik Turk erkegine tahammul edebilecegini sanmiyorum :P Ve evet, beyazli bir seyler vardi makinada :))

Anne İş'te said...

ilam perilerimden;azimle ve sabırla devam bizde de..ben de inanıyorum iyi haftasonları:)

Anonymous said...

BENDE OĞLUMA ÖĞRETTİM ODA BANA YARDIM EDİYOR ,HER ŞEY İYİ VE GÜZELDE TEK KÖTÜ NOKTAMIZ KÜÇÜK AMCAMIZDAN NİNTENDOYU KAPMIŞ OLMASI,HİÇ İSTEMEME RAĞMEN OYNUYOR,ELİNDEN ALIYORUM SINIRLAR KOYMAYA ÇALIŞIYORUM AMA YİNEDE OYNAMAK İSTİYOR .BUNUN DIŞINDA ÇOCUĞUMLA İLGİLENEN BİR İNSANIM AMA BU OYUN MESELESİ BENİ CİDDEN TEDİRGİN EDİYOR,İŞİMDEN DOLAYI KAYINVALİDEM BAKMAK ZORUNDA VE ORDAYKEN İYİCE ALIŞIYOR,ÇOK ÜZÜLÜYORUM ÇÜNKÜ DAHA SENİNKİ İLE AYNI YAŞTA.BEN NAPABİLİRİM SENCE??

Anne ve Bebisi said...

Sana da harika bir haftasonu Anne Is'te :))

Anonymous, tamamen yasaklamak yerine belirli gunlerde ve belirli bir zaman oynamasina izin verebilirsin. Mesela sadece haftasonlari, yarim saat gibi. Hala kabul etmezse ben olsam kablolarini alir, kaldirirdim :)) Ya hic oynayamacak ya da haftasonlari yarim saati kabul edecek :)

Kayinvalidenle ve oglunun amcasiyla konusup belki ayni seyi ondan da isteyebilirsin. Mesela sadece amcasi evde oldugu zamanlarda oynamasina izin vermelerini rica edebilirsin. Ama seni dinlemezlerse de yapacak bir sey yok, sadece kendi evinde sInIr koyarsin, orda da birakirsin istedigi gibi takilsin :)

Anonymous said...

ÖNCELİKLE TEŞEKKÜR EDERİM ,İLGİLENDİĞİNİZ İÇİN .AMA BU KABLOLU OLAN DEĞİL MALESEF ATARİ OLANLARINDAN O YÜZDEN YANINDA GETİRİYOR ,BAZILARI BEYİN GELİŞİMİ İÇİN İYİ OLDUĞUNU SÖYLESEDE BEN TABİKİ FAZLA OYNAMASININ BAĞIMLILIK YARATACAĞINI DÜŞÜNÜYORUM.AMA KAYINVALİDEMLERE GİTTİĞİNDE BU ATARİYİ EVİMDE SAKLAMAYI TERCİH EDİYORUM,ÇÜNKÜ ORADA EMİN DEĞİLİM AÇIKCASI NE KADAR OYNAR???
ÇOK TEŞEKKÜR EDERİM YENİDEN.VE UMARIM HALLEDEBİLİRİM

Petunya said...

Keyifle okuyorum Esra'cım, kendimi bunca zaman sıkı yönetimci, az biraz zalim, birazcık da rahatına düşkün anne olarak hissediyordum açıkçası diğer annelere bakarak.

Ergenliğe kadar alıştırdığın gibi gidiyor Esra'cım, aslında çocuk yapmadan önce, minicik pamuk bir bebeği sevme hayali ile değil, hımm bu bebe günün birinde bir ergen olacak düşüncesi ile bebek istenmeli :))

Aslında her duruma göre çözüm/taktik üretilebiliyor, misal şimdi evdeki iki ergene evi toplatıp, süpürttürmek için taktiğimiz şu; zaten sadece hafta sonunda oynayabildikleri bilgisayar oyunu için, "mutfak ve banyo hariç evin her tarafını toplayıp, düzenleyip, süpürüp, bilgisayar da oynamayı hak etmek" :)) kural bu.

bir de bana bile ilginç gelen yeni bir durum aktarayım sana, 5 yaşındaki en miniğim dün akşam banyoda el tırnaklarını kesmiş, geldi bana gösterdi, sonra da benim tırnaklarımı kontrol ederek, "anne ayak tırnakların uzamış, seninkileri de kesebilir miyim? dedi :)) çocuklar bir alem :)

daha bol zamanım olduğunda verdiğin linklere de gideceğim, m.k. yı öperim. :)

Anonymous said...

Yaaa ben sizin bloğunuzu bulduğum için kendimi şanslı hissediyorum. Çok keyif alarak okudum bir kaç sayfayı. Ama daha önümde koca 4 sene var. Hepsini okumalıyım ki hikaye tamamlansın :) Yerim ben bu yakışıklıyı. Sizide tebrik ederim. Çocuklar çok akıllı kimi nasıl parmağında oynatacaklarını çok iyi biliyorlar. 3 aylık bir bebek bile annesini nasıl kullanacağını biliyor. O yüzden sevgi tabiki olmalı ama kontrollü sevgi. Disiplinle birlikte. Allah uzun ömürler versin size ve oğlunuza.

Sitare said...

benim 9 yaşındaki sıpam "öff ya her işi bana yaptırıyorsun,yakında evi sil süpür de dersin sen öff ya"deyip duruyor.
ahh ben nerelere gideyimm derdimi kime yanayım ahhhh:)))

Deli Anne said...

Ben de Selim'i bir ara iş görür hale getirmiştim ki şimdi nerden bilmem, belki de yaşının icabı bir korkuyorum peydahladı, hiçbir işe yaramaz oldu.. kend işlerini yapmaları ilersi için bize faydalı, tabi onlara da.. ama ben bazen acıyorum da budala gibi.. Canını sıkmayayım diyorum falan. gene de sştare'nin büyüğü gibi sızlanmadan edemiyor.. -aa her işi de bana yaptırıyorsunuz, köle miyim ben-diye isyan bayrağını çekiyor.

Yalnız bir şey var ki; lütfen çocuğu doğru yönlendiriniz.. çocukcağız orda ince ince yokluyor beyaz var diyor, -o kadar olur- nasıl olur?ahahaha.. koptum orda.. nasıl da minik minik elleriyle yapmaya uğraşıyor.. güzel yüzlü yavrum... zaten çamaşır da katlıyor.. köle mi canım bu çocuk:)

şaka bir yana; yeniden işin üstünde durmam gerektiğini hatırlattı bu post.. yoksa bu tren kaçar ki ne kaçar.. sevgiler.

Kiraz Çekirdeği said...

Kuzum ya ben sizi okumaya geç kalmışım :)

Deli Anne said...

ben de kontrole gelmiştim yeni bir şey var mı dye.. yorum da yapmıştım.. aaa, yok mu.. bilmiyorum ki ne yazdım dün.. zaten bugün aklımda başımda değil.. dumanlı dağlar misaliyim.. ben gideyim iyisi mi..

x