Monday, 22 November 2010

Ehliyet Sinavi



Pazartesi-sali, ikiser saatten 4 saat surus dersleri almaya devam ediyorum. Turkiye'de ehliyetimi nasil aldigimi, sinavimi hatirliyorum da.. Trafige -neredeyse- kapali bir yolda, bir asagi, bir yukari gidip gelmeyi basaran, arabayi stop ettirmeyen herkese veriyorlardi ehliyeti :) Hatta bir arkadasim sinava girdiginde, ehliyet hocasi sinavi yapan gorevliye; kizimiz benim arkadasin kizi, kendisi universite mezunudur hocam, verin gitsin ehliyeti demis ve arkadas; "araba kullanamayan ama ehliyeti olanlar" sinifina dahil olmus :))

Turkiye'de ehliyeti olup araba kullanamayanlardan birisi olarak Ingiltere'de, yaklasik 40 saat kadar ders aldiktan sonra (£900'den baslayip £1300'e kadar cikiyor masrafi) ancak sinava hazir olanlar sinifina geciyorum. 30 saate yaklasti su anda. Arabayi hareket ettirmiyorken direksiyonu cevirip zorlamaktan bile puan kaybediyoruz sinavda. Yeni kabul edilen cevre kanunlari geregi konmus kurallardan birisiymis bu. Hareket halinde olmayan arabanin direksiyonunu cevirmek, masrafli zararlara yol acacagi icin; cebimizi ve cevremizi dusunmek adina.. puan kiriyorlar. Kirmizi isikta, sInIr cizgisini birazcik asmak bile ise kalmaniza sebep oluyor..

Diger yandan burdaki sistemin kolay yanlari; teori testi bizimkisi gibi anlamsiz motor bilgilerinden olusmuyor. (Ve tabi ki ehliyet kursu gibi bir sey de yok. Evde kendi kendinize hazirlanabiliyorsunuz 50 soruluk teste. 1000 sorudan 50 soru geliyor ve oturup bu 1000 soruya guzelce calisinca, bir kerede geciyorsunuz :))) Gercekten isinize yarayacak pratik bilgiler cogunlukta. Yeni cikan bir yasayla, video sinavi da eklendi teori testine. Herbiri 1-2 dakikadan olusan yaklasik 14 videoyu izleyip, olusan ya da olusabilecek olan tehlikelerde klikleyerek, durumun farkina vardiginizi belli ediyorsunuz. Bu testten sonra yeni ehliyet alanlarin kaza oranlarinda, yanlis hatirlamiyorsam, %30 oraninda azalma yasanmis.

Bu ekimden itibaren, 45-60 dakika kadar suren pratik sinavina, 10 dakika "bagimsiz surus" bolumu eklediler. Oncesinde, tum sinav boyunca sinav hocasi, saga don, sola don, x mevkine git vb gibi komutlar verirken; sinavi gecenlerin, ehliyeti alanlarin yaninda sonrasinda kimse olmayacak onlara ne yapmalari gerektigini soyleyen, bu yuzden kendi kararlarini kendileri veriyor olmalari lazim diye, sadece gidilecek mevki soylenerek, tum yol tariflerini tabelalardan surucu adayi kendisi takip edip, kendisi ne yapacagina, ne zaman, nereye donecegine vs karar vererek surmesi sarti getirildi.

Diger guzel bir ozellik de; burada 2 asamali ehliyet aliniyor. Once formu doldurup acemi ehliyeti aliyorsunuz ve bu ehliyetle 10 yil boyunca, yaninizda 21 yasinadn buyuk ve 3 yildir tam surucu ehliyeti olan birisi varken yola cikabiliyorsunuz. Sehirlerarasi yollar haric, sehir ici tum yollarda araba kullanabiliyorsunuz. Iste bu yuzden, simdi kulusturden hallice cok ucuz bir duldul almaya calisiyorum, yanima da yasal olarak uygun bir arkadasimi alip, dersler disinda da iyice guven kazanmak icin kullanmak istiyorum..

Esnaf Lokantasini soran arkadas; annevebebisi@gmail.com :)

18 comments:

Kiraz Çekirdeği said...

Keşke bu katı kurallar bizde de olsa diye iç geçirdim... Bu arada trafik kazası oranı nasıl İngiltere'de?

pinar said...

Merhaba hemen hemen hollanda ile ayni sistem 50 dersi asmama ragmen araya giren hamillelik dogum vs yuzunden teorimin yanmasi sonucu hala haril haril teori calisiyordum daha yeni ders birakip yazinizi gorunce yazayim dedim:)kolay gelsin gercekten zor buralarda ehliyet lmak hele tr ile kiyas bile edilemez ama iyikide boyle diyorum bi yandan mazallah haberleri duyuyoruz burda cok nadirdir trafik kazasinda olen haberleri oluncada flas haber hollanda calkalanir insan hayati malesef sadece ulkemizde bukadar ucuz:(buarada mk nin sanat eserleride cok guzel:)

small button nose said...

simdiden basrilar.bagimsiz surus de yeni cikmis dahada zorlastirip duruyolar demek.ben direksiyon sinavinda ilk surmeye basladim sinav merkezinden tam cikiyorum stop ettirdim. allah dedim kesin gecemeyecegim.ama elimden geleni yapayim deyip tekrar basladim surmeye.yapilmasi gerekenleri yaparak tabi. ve sonuc gectim hemde ilk sinavimda cok mutlu oldum. zaten hata yapmani bekliyolar hata yapacaksindir mutlaka kaldiki super araba kullananlar bile yapiyor. onemli olan en azini yapman sinavda.good luck...

İlknur said...

Nasil yani? Simdi 10 yil boyunca aklina estiginde oglunu alip arabana atlayip gidemeyecek misin? Hem kurallarini takdir ettim hem de biraz kati buldum ne yalan soyliyeyim.

Anonymous said...

Ben yaklasik 80 saatlik dersle aldim ehliyeti :) halbuki Turkiye de 3 direksiyon dersiyle bitirmistim olayi :)) Multitasking ozelligi olmayan insanlara gore biraz daha zor kanimca. Ayni anda 30 u gecme, tabelalara dikkat et, 3 tane aynaya habire kafani cevire cevire bak, yaya gecidi varmi, o yola atladimi, kenara mi yakinim, ordan gecermiyim diye 50 tane seyle ugrasiyosun. Benden rampa dolu bi yolda rampa aralarinda yavas gittim diye cok puan kirmislardi, uygun hizda gitmemisim. Aralarda hizlanmak lazim buradan bildireyim. Ama aldiktan sonrada insan kendinden ne kadar emin oluyor. Ehliyeti aldiktan 2 hafta sonra araba almaya uzak biyere gidip, gecenin karanliginda, otoyolda 1 saat tanimadigim bi arabayi kullanip eve gelmistim sag salim.

Anne ve Bebisi said...

Anonymous :)) Ne guzel ozetlemissin durumu :)) Aynen bunlari yasiyorum :) Ben kendimi hic hazir hissetmiyorum ama sagolsun hocam cok gaz veriyor :) Haftada 4 saat ile yakinda hazir olursun diyor, araayi da alirsam daha iyi hissedecegim kendimi. Evet yapmaya calilstiklari sey bu, ehliyeti alinca yola hazir hale gelmesi surucunun.

Multitasking'e gelince; ben acayip multitasker'imdir, neden surerken boyle oluyorum diye hayiflaniyordum ki; 5 cocuk buyutmus hocam (malum anneler daha beceriklidir birden fazla isi kotarma konusunda) o baska, bu baska demisti.. Bunda da multitasker olmak icin biraz zaman ve emek gerekiyor demisti..

Aslinda hata surda, insanin 20 yasindan sonra (Ingiltere'de 16 miydi?:)) araba kullanmaya kalkmasinda. Nerde ilmiyorum ama bir yeerlerde 5-6 yasindaki cocuklara sistematik olarak araba kullanmayi ogretmeye baslamislar ki bence cok akillica bir hareket. 12 yasindan beri araba kullanan bir tanidigim var, gozu kapali kullanacak olsa bile kendimi ve oglumu emanet edebilirim ona :) Kucuk yasta ogrenmek baska bir sey..

Neyse anonymouscugum :)) 80 dersi bulmadan darisi basima insallah diyorum :)

Anne ve Bebisi said...

Ah evet bu arada, 40'lik yolda 45'le gidince biraktiklari gibi 30'la gidince de birakiyorlar :))

Berceste said...

Ehliyeti nufus cuzdani yerine tasiyanlardan birisi olarak, bu serveti yatirmamak icin hic kalkismadim UK'de araba kullanmaya. Araba almakla esdeger cunku derslerin toplam ucreti. O dedigin kulusturu alirsin pek ala o paraya. Uc gun sonra yolda birakir ama hocanin yaptigi isi de yapar yanina birisini buldugunda :) Kolay gelsin ne diyeyim! Park etmeye de iyi calis, apartman dairesinde otururken, park edenleri izleyip cok eglenirdim. Adamlar milimetrik parkediyorlardi dar Cambridge sokaklarinda.

sirinanne said...

Türkiye'deki kazaları düşünürsek bizim nasıl ehliyet aldığımız hemen anlaşılıyor.

Burada kurallara uymak salaklık, uymamaksa açık gözlülük.
Bu sadece trafikte de değil gerçi hemen her alanda geçerli.

Red Riding Hood said...

Keşke bunlardan biri bizim ülkemizde de uygulanıyor olsaydı.Benim öğrencimin babası da Ashley'nin ehliyeti olmadığını öğrenince ''Hocam nolcak yollayın bize 1 haftada alırız ,isterseniz şimdi arayıp konuşalım ''demişti.Şok oldum. Bir bayram seyran olmayadursun üst üste dökülüyor millet kaza kaza üstüne.Almanya'dan sonra burada araba kullanmak Kabuslarımın arasındaydı.Ne diyiyim darısı başımıza en kısa sürede . Mk'yı seviver.

Anonymous said...

ben de "8 ders aldim ve kendimi hala cok eksik hissediyorum" derken yazdiklarinizi okuyunca alacak coook yolum oldugunu fark ettim :))) hocayi sIkIstirip duruyorum ben de ne zaman hazir olurum diye ama bir 10 ders sonra sorsam bu soruyu adami daha az yormus olurum herhalde. tam hersey cok iyi gidiyor dedigim gun son donuste bir hata yapiyorum ve moralim yer seviyesine iniyor. bazen de cok kotu baslayip cok iyi tamamliyorum. bir gun iyi bir gun kotu olmasi cok normalmis, inis ve cikislarla ogrenilirmis. oyle diyenlerin yalancisiyim :))
ehliyet isinin sizinle ayni zamanlara denk gelmesine cok sevindim. yazdiginiz bilgiler benim icin cok aciklayici oldu. tesekkur ederim
MK'nin sanat eserlerinden cok sarigina bayildim. efe olmus :))

tomurcuk said...

Burada da şimdi 'neden bayramda bu kadar kaza oldu?' diye tartışıyorlar. Al işte nedeni. Amerika'da o acemi ehliyetiyle 6 ay sürebiliyorsun, yani bir an önce asıl ehliyetini alman lazım. Ben de bir defa yavaş kullandım diye kaldım. Seri ama dikkatli kullanmanı istiyorlar. İnşallah çok kolay geçer sınav.

ganfi said...

gözlerim yaşardı!!medeniyet işte diycem ülkeme ayıp olacak ama öyle resmen.burda bir bayram tatilinde bile kaç küsür kaza oluyor kural bilen kimki.benim 5 yıllık deneyimimle ordaki sınavı geçebilirmiyim acaba merak ettim şimdi:))
(kendime güveniyorum canım:))

Deli Anne said...

Kolaylıklar diliyorum bol bol:) Ama o 10 yıl biriyle birlikte yola çıkmak dile kolay.. her daim kimi bulur insan.. bir de 10 yıl ne demek.. 2 yıl felan deseler iyiymiş aslında.. ama oluyor demek ki, bu kural konduğuna göre..

sevgiler.

iffetin günlüğü said...

kurallar çok katıymış gerçekten.. bende ehliyeti cüzdanda taşımak için alanlardanım:((

Berceste said...

Hanimlar, ulkeme kabahat bulacaksaniz once yollara bulun. Yollar izin verdi de mi duzgun kullanmadik diye Ibo'dan tarz calayim :P Evet trafik canavarlari ve kotu kullananlar var ama Ingilizler tum bu kurallari koymadan once sistemi olusturmuslar. Sistem cok mu iyi calisiyor. Hayir, orada da var bizdeki gibi catlaklar!! Mukemmel yoktur, var diyene hayatta inanmam. Amaaa yol muhendisligi ve istatistik diye birsey var. Onceki yorumumda yazacaktim, unutmusum. Bak Esra yazmis bile %30 azalma oldu diye. Bizde kural konur, takip yapilmaz, istatistigi cikartilmaz. Onca istatistik mezunu ne is yapar cok merak ederim hep! Yollarda egimler, daralip genislemeler, once kullanan adami cildirtip, trafik canavari olmayani bile donusturuyor. Cizgi yok Turkiye'de demisti bir arkadasim. Yuh artik gormemissindir sen dedim. Geldim, aaa hakikaten yok! Simdi E-5'in orta yerine Metrobus getirdiler. Yollari, yan yollari oyle bir ayarlamislar ki, duz yolda giderken bile insanin amuda kalkasi geliyor. Once yol adami cildirtiyor. Cok merak ediyorum roundabout denen donel kavsaklar Turkiye'de olsa, kac saniye sonra kazalar baslar diye :) Isik yok, kavsak dar. Tek kural sagdan gelene yol vermek Ingiltere'de. Bu sekilde tikir tikir tikanmadan calisiyor ve kaza yapanin ehliyeti iptal olup, yenisini alana kadar cani cikiyor! Ustelik bu sefer ogretmen zorunluluk oluyor. Hem pahalli, hem ugrastirici. Dikkat etme de goreyim :)

Anonymous said...

bence biz türkler bu kadar ders alsakta karakteristik özelliklerimizden . kuralları hiçe saymamizdan. kuralların katı olmamasından. bize bişey olmazcılığımızdan sebep yine aynı kazalar olur. yine de böyle zorlu bir sınavı atlatıp. yanında 10 sene adam istemeşeri saçma. ama sebebi çok küçük yaşta alınan ehliyetlerdir heralde. oaçıdan bakınca mantıklı
sevgıler züleyha

Anonymous said...

bence biz türkler bu kadar ders alsakta karakteristik özelliklerimizden . kuralları hiçe saymamizdan. kuralların katı olmamasından. bize bişey olmazcılığımızdan sebep yine aynı kazalar olur. yine de böyle zorlu bir sınavı atlatıp. yanında 10 sene adam istemeşeri saçma. ama sebebi çok küçük yaşta alınan ehliyetlerdir heralde. oaçıdan bakınca mantıklı
sevgıler züleyha

x