Thursday, 21 October 2010

Atalim.. Satalim.. Rahatlayalim..

Sumeyye, Gulse Birsel'in Alışveriş merkezleri mutluluk satar mı? yazisina link vermis gecenlerde.. Alisveris manyagi Amerikalilarin, bu huylarindan nasil kurtulmaya basladiklarini anlatiyor.

Benim savundugum ve uygulamaya calistigim yontemi, yani parayi "esyaya" harcamak yerine, insani entellektuel/manevi acidan zenginlestirecek seylere harcama yonetimini uygulamaya baslamislar :P

Bazen bir esyaya, saate, cantaya, ayakkabiya verilen parayi elestirdigimde arkadaslarim bana, ayni parayi sen de gezmek icin, fotograf makinan icin vs. icin harciyorsun derler. Haklilar. Ben de "bazi seylere" az para vermiyorum yeri geldiginde. Ama bir canta ya da ayakkabi bana gezip gormenin, ogrenmenin, entellektuel acidan zenginlesmenin tadini vermiyor. Ya da bir kol saati, fotograf makinam gibi anlari ve anilari kaydedemiyor :)) Para verdigim seylerin, beni entellektuel acidan zenginlestirmesi ve/veya o parayi hakedecek bir uretim yapmalari, para harcarken benim onkosulum..

Baslikta "Atalim" diyor ama atmaktan kastettigim evden atmak; bir yerlere bagislamak, geri donusturmek vs. Bugunlerde haril haril yaptigim sey yani :)

Bu aksam yine hizimi alamadim ve kapisini actigimizda ustume dokulen 2 yayinti toplama bolmesini temizledim. Ve maalesef yine oncesi hallerini cekemedim ama kapiyla birlikte ustunuze yigilan ve elinizdeki bir seyi olta atarmis gibi uzaklara sallamaniz gereken bir ortam dusunun :) Neyse ki "sonrasi" fotolari var:))





Bu dolaplarin eski halini bilenler su an dillerini yuttular :P

Aslinda bir rehber mi hazirlasam diyorum :)) Benim gibi on yillardir elinizden cikaramadiginiz seyleri nasil cikarirsiniz rehberi :)) Son 2 senedir hic giymediysen o kazagi, muhtemelen gelecek 2 sene de giymeyeceksin demektir. Evden gonder gitsin. Elin gitmiyor biliyorum ama bir kere torbaya atinca, o kadar rahatliyorsun ki, resmen zihninde bir bosluk olusuyor :)) hmm o kazagin yerine de yenisini alma hemen lutfen, zaten 10 tane daha var dolapta :P

Zevkle okudugum basitbiryasam blogunda varmis gerci o rehber :))

Yasaminizdan fazlaliklari cikarin!

Blogun yazari Evren bu ara harika kararlar aliyor, uyguluyor ve bu kararlar uzerine cok guzel yazilar yaziyor. Fazlaliklardan uzaklasip, her alanda.. basitlesmeye, sadelesmeye dogru adim atiyor. Ben de, hem blogunu, hem de uyguladiklarini zevkle takip ediyorum :)

Kaostan uzak!

Evren ne yapiyor?

Daginikligin Enerjiye Etkisi!


Elektronik Posta Kutusunda Temizlik!


Her gun 5 dakika!


Evet blog dunyasi, biz bu ara adim adim sadelesme yolundayiz, yeni trend bu :P Ayni yola ba$ koyanlari gorelim ;)

24 comments:

banu said...

Darısı bizim dolapların başına :) İşte ben de tam olarak aynı şeyi yapıyorum bugünlerde :) En azından her sabah 5 dakika evden gönderilebilecek bir şeyler bulup ayırıyorum. Tabi evde kalabildikçe :)

evren said...

Tesekkür ederim Esra :) Sade yasamak gelip gecici bir trend olmasin, temel yasam felsefemiz olsun diye diliyorum bir taraftan da... Az seye sahip olmanin nimetleri üzerine Thoreau'dan bir de alinti yapayim dur hemen : ""Büyük karda ön bahce kapisina giden yol kapanmiyor, cünkü kapi yok, ön bahce kapisi yok, uygar dünyaya cikan bir yol da yok!" :)

Yazmak iyidir... said...

vay be, ben de bu moddayım, bari fotoğraflıyayım :)
Yalnız kıyafet bağışlanacak bir yer bulamadım halen. Bu aralar bağış alan yerler yeni giysi istiyor da buralarda!!

Alyamaya'nın Esra'sı said...

kısa bir süre önce yaptım.. bir sürü şey çıktı, hepsi gerekli yerlere gitti.. evde ferahlık bende huzur var..

İkiz Annesi sdilek said...

Eline sağlık canım.Uğraştırmıştır ama değmiş doğrusu.

Anne Café said...

bu konuyu çok seviyorum. kısmen başardığım da söylenebilir basit hayat yaşamayı. ama kısmen:)
basit bir yaşam çok güzel bir blog, tek kötü yanı var, hiç bir şeyi kopyalayamıyoruz. geçenlerde internet konusunda sadeleşmekle ilgili iki yazısını yazdırmak istedik, yazdırana kadar deli olduk:)
çok faideli bir insan evren. çok hayırlı bir iş yapıyor bence. hmm diyecektim ki ben de son zamanlarda internete girme ve internette kalma konusunda sadeleşmeye çabalıyorum. fazla eşyalardan kurtulmak, birikmişleri vermek taşımak çok daha kolay geliyor ama esas yük internet.

Esra said...

bütün evi boşaltıyormuşum gibi geliyor kutu dolusu eşyaları kapıdan dışarı çıkardığımda.Ama bitmiyor fazlalıklar.Sürekli eskilerin yerine yenilerini koyduğum için. :((

arzu said...

Esracim,senelerdir bunu yapiyorum,yani "giymedigim her birseyi elden cikarmak",bazen hani hediye edilen,yada cok cici bici her ortamda giymedigim kiyafetlerimi saklardim bir gun giyerim diye ama onlarida artik tek tek elden cikariyorum.Onlari baskalarinin giycecek olmasi ve benim elimde oldugundan daha cok kullanilacak olmasi icimi fazlasiyla rahatlatiyor ama ben onlarin yerine yenilerini aliyorum maalesef:)

sümeyye said...

o kıyafetler konusunda bende oyle yaptım hatta dedım kı 1 yıl gıymedın daha gıymezsın gelecek yıl aynı gun yıne yapacagım ınsallah
ve evıme para verıp bardak dahı almıyorum mesela cok begensem de bır suredır. annemlere gıdınce bır seyler verıyorlar dayanamayıp getırıyorum bazen başa bela..
ha bırde ındırım vıdısına dalıp deterjan kagıt havlu vs stoku yapmıyorum artık bır seyın bıtmesının zevkını yasarken ayrıca dolaplarımda kı yuku azalttım.
kıtaplar ne yapmalı ıste orada tıkanıyorum ortada degıller kutuda.. meslekılerı atamıyorum..vermıyorum.. okuma kıtaplarının bazılarını da..
kıtaplar dısında bır de kopamadıgım hobby malzemelerım var.. hadı esra ha gayret :) ben sadelestıremıyorum yanı kıtap ve hobby malz dısında evımde cok esya yok zaten
ama hatırlat sen sık sık kı unutmayalım bunu ok! ah tr de sade yasama yasamak bence buyuk bır ımtıhan :) ama evıme her gelen yıne de bazen sasırıyorr..otururken salon neresı dıyen (mısafır odası hanı büfeli güüşülüklü vs vs) bende hepsı burası dıyorum :D hm dıyorlar garıpsıyorlar ama ben 2 kanepemle mutluyum en azından kredı kartı borcu altında ezılmedım uzun zaman magdur edıp acınası hıssetmedım kendımı. esya alacagımıza cılgınlar gıbı bır düldül aldık gezıyoruz :) hem de az esya az ıs demek (kı bu bıle benım gıbı tembele cok :P)
ssevgıler

evren said...

Bir yorum birakmistim ama kayboldu nedense. Tekrar deneyeyim :) Tesekkür ederim öncelikle :) Sadelesme trend olmasin da yasam tarzi olsun diliyorum. Ama ne demek istedigini de anliyorum senin.

Sevgiler...

Limonlu Turta said...

Evren'in blogunu ben de ilgiyle takip ediyorum ve ben de son bir aydır yapıyorum bunu. Hala çok bariz bir rahatlama yaşayamadım desem, durumun vehameti ortaya çıkar sanırım. Fakat kesinlikle kararlı ve azimliyim. Evde biz oturacağız, bir gün bir şeyler yaparım diye sakladığım malzemeler, giyilmeyen giysiler vs. vs. değil. Kullanmadığın bir eşyanın başkasının işine yarayabileceği düşüncesi bile yetiyor insana. Hepimize kolay gelsin. Ben tamamen bitirdiğimde blogumdan bağıra çağıra ilan edeceğim:)
Sevgiler,
ç.

AycA said...

ah ben bunu hep yapıyorum :)) bayılıyorum rahatlıyorum ve attıklarımın yerine almamaya çalşıyorum ! sade bir yaşam evet ! .. sürekli tüketiyoruz ne fena değil mi .. bu güzel hatırlatma yazısı için teşekkürler valla

sirâr said...

Bilgisayarda program ekle-kaldır'da bir seçenek var. KULLANIM SIKLIĞINA GÖRE SIRALA. Bayılıyorum ona. Son kullandığın tarihe bir bakıyorsun, ne gereksiz programmış sileyim diyorsun. Ben son bir senedir kullanılmayan şey, gereksizdir diyorum. Hem evden çıkınca, bir başkasının ihtiyacını görecek belki, ne güzel!. Bu ne olursa olsun, geçerli olabilir.Tabak, çanak dahil. Tabii bir de ileride lazım olabilecekler var, onların yeri ayrı. Ana kucağı mesela :) Bu yazıyı Sümeyye paylaştığında okumuştum. Bizim eskilerin "kanaat" dedikleri şey bugünlerde "trend" olmuş. Etraftaki insanlar için basit olarak algılanmak can sıkıcı olsa da, bu konudaki net duruşuna hayranım Esra. Kendi içimde örnek alıyorum seni, tanımasam da. Bu trend hayatımızda kalıcı olur inşallah. Sevgiler.

sevgistanbul said...

Esra,aslında geçenlerde NYT'da bu konuda çıkan ve çok ses getiren bir makale de eşyalara para harcamaktan çok bir anıya, tecrübeye, ya da kursa vs. para harcamanın daha çok tatmin getirdiğini ispatlıyor ve basit hayata geçenlerden örnekler veriyordu.
Doğru yoldasın yani,ama maalesef Türkiye'de imajın içerikten daha önemli olduğuna ikna olmuş insanlarla yaşayınca bunu başarmak biraz zor...

Anne İş'te said...

2 hafta önce yaptım ben onu:)))çok hafifliyor insan değil mi..sadece eşyaları da değil hem tamamen basit bir yaşamdan aldığım feyz ile eski günlükleri yırttım attım adı üstünde eski...sonra ya lazım olursa tuttuğum ıvır zıvır..çıkan çöpe şaştım.. son bir grup kaldı bizim bazanın altında bir de Ezo'nun küçülen:) oyuıncakları onlarıda gerçek ihtiyaç sahibi için bekletiyorum..Sırada mutfak var;orada plastik ve başka kıyımlara da gideceğim için iş çok uygun zaman kolluyorum..sonra kullanmadığım çok gruptan çıktım,çok yerden mesaj alımını engelledim..ah bir de şu twit'e dadanmasaydım:(( Yani bak yine ilham geldi sayende son kalanlar için çalışmalıyım:)))

Seden said...

ben 6 ayda bir evdeki tüm dolapları gözden geçiriyorum, 6 ayda kullanılmayan her şey bir yere gidiyor. Minimum şey almaya çalışsak bile, yine her 6 ayda bir dolum oluyor. Sadeleşmek güzel...

füsfüs said...

ben de verilecekleri ayırıp dolaplarda birsürü yer açtım, ortada duran elektrik süpürgesini de o boşluğa tıktım ohh yer açıldı. bu aralar sürekli eşyaları eleme halindeyim, gerçekten rahatlatıyor, hafifletiyor.

Benden Bizden said...

nasil rahatlamissindir simdi Esracim, ellerine saglik! ben hala hangi bedene geri donecegimi bilmedigimden beklemedeyim :)

GULÇİN ÇAKIR said...

istifa et İspanya'lara gel kocadan para istemek zoruna gitsin zaten satın almayı mecburen bırakıyorsun:))
ama zaten bezmişim almaktan biriktirmekten e gelirken bi dolu şeyi arkada bırakıp geldik burada da şansımıza ki şimdi şükrediyorum elinde olan az şey bile üstüne üstüne geliyor istesen de daha fazlasını alamıyorsunç bir d ehertarafta geri dönüşüm kutuları var ya kıafetler için bile. ne zevk benim için o kutuları doldurmak. bir yılı geçmiş ve ben o geçen yıl giymemişsem her ne ise o kutuyu boyluyor ya da arkadaşlara sunuyorum. ah bir de Moncho'nunkilere el atabilsem. o biraz kolleksiyoncudur da ama bazen çaktırmadan uzaklaştırıyorum. Bana sorduğun da şunu alayım mı diye ilk cevabım "ihtiyacın var mı?" oluyor ve hemen bir içgözlem yapıp cevabını buluyoruz. Şimdilik bu kadar yapıyoruz ama daha iyisini yapabilirz ve yapacağız da. Saygılar sevgiler ve yaşasın fazlalıklardan kurtulmanın verdiği iç rahatlığı ve neşe!

KUZEY'S MOM said...

Çok doğru demişsin çok güzel bir yazı olmuş. bende arada bir bunu yapıyorum ve ruhumu temizleyip kirlerimden arınıyorum gibi bird uygu kaplıyor içimi:)

Esra said...

Bir arkadaşımın deyimiyle " anam beni bu leğende yıkamış" diye saklayan birisi olarak, evi yeni taşıdığımız şu dönemde sadeleşmek, sadeleşmek sadeleşmek istiyorummmmm :)

denizz said...

eşyaların geri dönüşümü için

freecycle.org u önerırım...harıka bı organızasyon..

d.

Anonymous said...

freecycle.org önerırım.

Narsistanbul said...

Ne zaman birşeyi atsam ertesi gün lazım oluyor, bu bir tesadüf mü?:=) bu arada ben de bir çok giyeceği Umut Çocukları Derneğine göndererek işe başladım. bir arkadşaım çalışıyor o dernek için, sokak çocukları giyiyor verdiklerimizi...
http://www.umutcocuklari.org.tr/
den inceleyebilrisiniz.
sevgiler...

x