Monday, 26 July 2010

Belgesel, Natural Birth

IMG_0945

Bir kaç hafta önce Japon yönetmen ve çekim ekibinden 2 Alman genç kız evimize misafir olmuştu. Özellikle evde buluşmak istemişlerdi, bizi, MK'yı ve yaşadığımız ortamı görmek, daha iyi tanımak için. Salı günü yönetmenle buluşuyoruz, çekimi yapacağı yeri göreceğim. Ağustos başı gibi de çekimler var...

************************

Yakın zamanda açıklanmış bir bilimsel araştırmadan haberdar oldum bu akşam. İngilizce ayrıntıları burada. Ben kısa kısa Türkçe çevirisini yapayım. Bugünlerde bebekler gibi bu konular da yeniden ilgimi çekmeye başladı :)))

Sezaryenle doğan bebeklerin astıma, alerjiye ve enfeksiyonlara yakalanma riskinin daha yüksek olduğunu zaten biliyorduk. Professor Patricia Conway, of the School of Biotechnology and Biomolecular Sciences at the University of NSW diyor ki: normal doğumla doğan bebeklerin, doğum kanalından geçerken anneden aldıkları bakterilerle bağışıklık sistemleri daha güçlü oluyor.

Normal doğum olarak başlayan ancak acil olarak sezaryene dönüşen doğumlarda, özellikle annenin suyu geldi ise, bebeğin yine bu bakterilerden faydalanma şansı oluyor. Ancak özellikle randevulu sezaryenle doğan bebekler, "fazla temiz bir şekilde" anne karnından çıkarılmaları sonucu bu şansı kaçırıyor.

(Bunlar bugüne kadar zaten bilinen şeylerdi. Avrupa'da, bebek ne kadar büyük olursa olsun, anne ne kadar doğuramaz! görünürse görünsün, bebeğin başı büyük, annenin çatısı küçük olursa olsun.. yine de doğum sancılarının başlamasını beklerler, normal doğuma alırlar, yine de olmuyorsa normal doğumdan acil sezaryene dönerler. Sadece doğum sancısı esnasında salgılanmaya başlayan hormonlar var mesela. Sancı çeken annenin ve bebeğinin faydalanabildiği.. Bunlara şimdi bir de, doğum sezaryene dönse de bebeğin bakteriyle tanışma ihtimali de eklenmiş oluyor..)

Ancak bugüne kadar bilinmeyen ve randevulu bile olsa sezaryen olan anneleri ilgilendiren yeni ve güzel bir bilgi ortaya çıkmış: Sezaryenden hemen sonra bebek, doğar doğmaz, çıplak olarak, anne ile ten teması kurarak emzirilirse, bebeğin annesinin bakterilerini alma ihtimali var. (Süt mafyası devreye girmezse tabi:))

Australian College of Midwives vice-president Hannah Dahlen ise; 'normal doğumla doğan bebekler, doğum esnasında salgılanan hormonlar sebebiyle, yaşadığı tecrübenin daha çok farkında oluyor (wide-eyed) ve annesi ile iletişim kurabiliyor' diyor. Gerçi iletişim kurma şeklinde çevirmek yanlış oluyor. Ojinalinde: able to connect with their mothers olarak geçiriyor. Bir nevi radyo frekansını yakalamak gibi bir şey yani... Ve bir de, yine salgılanan hormonlar sebebiyle bebekler gayet uyanık, tetikte bekliyorlar olay esnasında :))

En son araştırmalardan bir tanesinde, sezaryenle doğan bebeklerin beyaz kan hücrelerinin, vajinal yolla doğan bebeklerinkinden farklı olduğu ve bu durumun o bebeklerin bağışıklık sistemini hayatları boyunca etkileme ihtimali olduğu ortaya çıkmış.

Dr. Dahlen, bu araştırma, sezaryenle doğan kişilerde, diyabet-şeker hastalığı, testis kanseri, kan kanseri ve astım hastalıklarının gözle görülür şekilde yüksek olmasının sebebini açıklayabilir diyor. Bebek doğum esnasında, yaşadığı strese kademeli olarak artan ve azalan bir şekilde cevap verir, araştırma gösteriyor ki, bu durum, strese vereceğimiz tepkiyi de bir şekilde etkiliyor. (Buradaki stres psikolojik stres değil de daha çok bünyemizin karşılaşabileceği negatif durumlar, gerilim vs.)

Sezaryende ise bebek ani bir şekilde anne karnında çıkarılması karşısında yaşadığı strese olağanüstü*dramatik bir tepki gösterebilir ve ömür boyu stres durumlarında vücudu aynı şekilde aşırı tepki gösterebilir.

2008 yılında Avrupalı araştırmacılar, Diyabet 1 ve Sezaryen arasındaki ilişki üzerine yapılan 20 araştırmayı incelediklerinde, sezaryenle doğan bebeklerin, diyabet 1 türü şeker hastalığına yakalanma ihtimallerinin %20 daha fazla olduğunu buluyorlar. Bunun sebebinin, bebeğin annesinin vajinasından alması gereken mikropları daha az veye daha geç olarak hastane ortamından almış olması ya da anne karnındaki ilk 20 hafta içinde bilinemeyen bir strese maruz kalmaları olabileceğini tahmin ediyorlar.

Çıkan sonuç, bu araştırmayı; bebek büyük, kilolu, kafası büyük, çatın dar, çıkamaz, doğuramazsın, içerde strese girer, hem senin hayatın, hem onun hayatı riske girer.. falan filan feşmekan diyen ve sizi randevulu sezaryene yönlendiren doktorlarınıza okutunuz.

Elbette bu, sezaryenle doğan bebekler yüksek risk altındadır ya da vajinal yolla doğanlar paçayı kurtarmıştır demek değil.. Ancak bir stresten ya da hayati riskten kaçınmak, bir başkasına yakalanmayacağımızın garantisi hiç değil.

Dünya Sağlık Örgütü'nün (WHO) araştırmalarına göre;

  • Gelişmiş ülkelerden beklenen tahmini sezaryen oranı %10-%15
  • 2001-2002 yılında Kanada'da %22.5
  • 2004 yılında İngiltere'de %20, 2009 yılında %25
  • 2008 yılında, İtalya'nın Campania bölgesinde %60, Roma'da %44 ancak özel hastanelerde %85 (bu rakam size bir şey hatırlatıyor mu?)
  • Brezilya'da, devlet hastanelerinde %35, özel hastanelerde %80. (Ne kadar ilginç. Tamamı koca kafalı bebekler ve dar çatılı anneleri olmalı..)
  • Çin'de geçtiğimiz yıllarda rekor yükselişle %46

2008 yılında Türkiyede:

  • Karadeniz bölgesinde %48.1
  • Ege'de %47.2
  • Marmara'da %42.9
  • Afyonkarahisar'da %64.8
  • İzmir'de %45.3
  • Doğu Anadolu'da %23.9
  • Güneydoğu'da %26.1
  • Diyarbakır'da %14.5
  • Yalnızca Ağrı'da %10.1

    (Yalnızca Ağrı ve Diyarbakır Dünya Sağlık Örgütü'nün sınırları içinde. Epey gelişmiş! şehirler olmalı!...)
Yüzdeleri veren araştırmada diyor ki, Türkiye'de bir kadın ne kadar eğitimli ise sezaryen olma ihtimali o kadar yüksek.

Bu yüzdelere, büyükşehirlerde özel hastanelerdeki tahmini oranın %80-%90 olduğunu da eklemeyi de unutmayalım...

22 comments:

Archi*Sugar (Esra) said...

Gercekten cok guzel bir arastirma sevgili Esra. Paylastigin icin tesekkurler. Isvicre'de de mecbur kalmadikca sezeryan yapilmiyor. Cevremdeki tum arkadaslarim burada normal dogumla cocuklarini dunyaya getirdi. Turkiye'de oldukca uzun bir donem ise anne adaylari sezeryana yonlendirildi. Ancak son donemlerde bilinclenmenin oldukca arttigini goruyorum Turkiye'de de. Bu, beni cok mutlu ediyor. Normal dogum yapmis biri olarak da (36 saat surmus olmasina ragmen), aksine GERCEKTEN mecbur kalmadikca normal dogumla cocuklarin dunyaya gelmeye haklari oldugunu savunuyorum. sevgiler

firdevs said...

3 cocugum var , ucude normal dogum. eger 3 cocugum daha :pPp olacak olsa , sagligim elverdigi surece kesinlikle yine normal dogumu secerdim . adi ustunde " normal dogum" .

3. oglum dogdugunda ciplak olarak 2 saat bana yapisik bir sekilde once emip sonra uykuya dalmisti :) o dakikalar cok guzeldi :)

İkiz Annesi sdilek said...

Ben epidural sezeryanle doğum yaptım.Suyum geldi ve hemen aldılar bebekleri.İnşallah o bakterilerden benim kızlarda sebeplenmişlerdir.
Evet Türkiye de genelde sezeryan tercih ediliyor ama bu yakın zamanda değişmeye başladı.Normal doğum epiduralle yapıldığı için normal doğuma yönleniyor anne adayları.Güzel bir paylaşımdı canım teşekkürler.

betül said...

türkiyedeki arkadaslarim dogumdan sonra soruyorlardi;ya senin canin pek tatlidir sen nasil normal dogurdun ya biz randevu aldik ben korkarim birde ben randevumu kendi dogum günüme aldim ayni gün dogacagiz. bende dilimin döndügünce anlatiyordum. ilk önce baska sansim yok. yani sezeryan desemde burada hersey yolundaysa normal dogumu önriyor. hatta hamileligim esnasinda doktorum normal dogumu tavsiye eden bir sürü kitapcik brosür vermis ve konferanslara davet etmisti. jinekolaglar anne adaylari yada anne olmak isteyenlere normal dogumu tavsiye eden konferanslar düzenliyorlardi. evet cok aci cekiyorsun ancak bitiyor.hani derlerya eski kadinlar dogurur cocugunu alir tarlaya gidermis diye yani. bitiyor. ben dogumdan sonra okadar dinctimki. her isimi kendim hallettim. yanimda sezeryan olan hanima refakat ettim. emzirmesine cocugunu kucagina almasina yardim ettim.normal dogumu yasamayanlar sanirim sezeryani istiyorlar. birde agar olacak belki bu tabirim ama simariklik olarak görüyorum ben bunu.aylarca cani aciya aciya cocugunu kucagina alacak,ameliyat bu kolaymi. neden bunu yapacak birkac saat aci cekecek diye,yada bebegiyle dogum günü ayni gün olsun diye. umarim senin yazini dogumdan korkan her anne adayi okur ve kendi ve bebegi icin zorunda olmadikca dogal yöntemi tercih eder

beste said...

burda da sezeryan tibbi gereklilik icin kullaniyor fransiz kadinlari catir catir doguruyor bizde kesildigimizle kaliyoruz! cok sinirleniyorum bu ise neyse gecelim! flash mcqueen sizinde favoriniz galiba:)

Anne ve Bebisi said...

Rica ederim Esra. Ne kadar guzel soylemissin, bebeklerin normal dogumla dunyaya gelme haklarini, gercek tibbi sebepler olmadikca kimsenin ellerinden almaya hakki olmamasi lazim...

Firdevs:)) 3 tane daha yaparsin, ben sende o potansiyeli goruyorum :D

Sevgili Dilek, insallah faydalanmislardir ikizler :) Evet son zamanlarda kesinlikle olumlu bir hareketlilik var. Bu konuda anne-baba adaylari ne kadar bilinclenir ve doktorlara-saglik sistemine baski yaparsa o kadar ilerleme olur diye dusunuyorum.

Betul, gercekten de, normal dogurup da ikinciyi sezaryen isteyen ne kadar azdir. Ancak buyuk tramva yasayacak vs ondan sonra. O kadar aci ve sıkıntıya ragmen yin aynisini goze aliyorsa kadinlar, demek ki insanin altindan kalkabilecegi bir sey. Kim aci cekmek ister ki? Benim de canim tatlidir, benim de agri esigim dusuktur. Ben bu ulkeye ilk geldigimde, burada sezaryen secme hakkin! olmadigini ogrendigimde, hayatta doguramam, benim panik atagim var, soyle nazliyim, bole dayaniksizim diye simarmistim :)) Hala canim tatli, hala agri esigim dusuk ama simarma hakkini kendimde gormuyorum artik, tek fark o. Hepimiz daha cok okuyup, daha cok bilinclendikce bir seyler degisecek insallah..

Bestecim, Fransizlarin catilari dar degil anlasilan :P

flash mcqueen evimizin bir uyesi :D

Crebro said...

İnsanların doğayı yönetebilme üzerindeki güç gösterileri hep başarısızlıkla sonuçlanır zaten. Doğanın parçası değil de doğanın üstünde bir yaratıkmış gibi davranıp sonrada herşey rezil olunca ne oldu diyen insanlığın en güzel buluşlarından biri herhalde randevulu sezaryan :)

Ben acil sezaryana alınan bir anne olarak bu yöntemi randevuyla tercih edenlere dikkat etmelerini öneriyorum. Tam olarak iyileşmem iki sene sürdü. Bir sürü komplikasyon yaşadım. Ayrıca anne olmak isteyen insanlara şunu söyleyeyim, bebek doğunca hamilelik bitiyor ama yeni bir hayat başlıyor bir hayat boyu bakmakla yükümlü olduğunuz insanın sağlıksız olması isteyeceğiniz en son şey olacaktır.

kirazzade said...
This comment has been removed by the author.
tomurcuk said...

Adı saçma bi kere. Normal doğum. Normal falan değil, sadece doğum demek lazım. Çünkü doğum denen şey o. Diğeri bir operasyon. Ben de çevremde normal doğum yönünde bir talep görüyorum. Hükümetin normal doğum ödeneğini arttırması da doktorlar için iyi oldu. Ama ben gene de bu bilgileri jinekologların gözüne sokmak gerek diye düşünüyorum. Anne adaylarını onlar yönlendiriyor sonuçta. Bu bilgileri afiş yaptırıp asmak istiyorum. Ellerine sağlık.

Bu arada MK çok güzel bakmış objektife. Yoksa bir artiz mi doğuyor :))))

betül said...

esra dogum esnasinda birakin ya ben sezeryan olucam tamam vazgectim diye debelenmistim.hamilelik esnasinda aaa sezeryanmi asla diyen ben üstelik:)) benimde aciya tahammülüm azdir ama yasamadanda ya ben dogumu cekemem demedim ama dogumda cok zirladim:). esimle birlikteydik aman yarabbi adami maf ettim yakasina yapisim ya beni uyuturlar ya ben gidiyorum dogurmuyorum diye az bagirmadim aaahhh ahhh!!! :)) ebem cok cok iyiydi Allahtan benim panik halimde bile harika bir dogum olacak bebegin icin dayanmalisin muhtesem olacak diye telkinlerde bulundu. hep destek oldu bana.rahat etmem icin elinden geleni yapti. onun telkinleri,esimin destegi olmasaydi daha zor bir sürec olurdu kabul ediyorum. birde agri kesici istedigim sirada bana sunni sanci icin serum verilmis.esimde endiselenmiyim diye söylememis. serumdan sonra esimin yakasina yapisip bir tane kesmedi beni bir tane daha serum istiyorumdan sonraki gülüsmeleri unutamiyorum:))
benim sitemim daha dogum acisini kulaktan duyma ifadelerle herseyi kenara atip olabilecek komplikasyonlara kulak tikayip herseyin yolunda oldugu hamileliklerde illaki ben cekemem diyip öteki ihtimali söz konusu etmeyenlerde. bebegini gögsüne alip ona bakinca hersey ucup gidiyor hersey unutuluyor iste.

CeRoXiMo said...

Çok güzel yazmışsın , bu hastalık riskleri ve sezeryanın iyileşme sürecinde bebeğimle ilgilenememe kaygısı ile Doğal normal doğumu destekleyecek doktor bulmak için canımı dişime takıp 7 ayda 6 doktor değiştirdim, yine de kötünün iyisini buldum galiba, 36.haftama girdim hamilelikte, 6 hafta içinde anlaşılacak nasıl bir tercih yaptığım. Doğalı, normali elde etmek için bu kadar çaba sarfetmek bana çok ağır geldi, oysaki planlı sezeryan isteseydim kesinlikle zorlanmayacaktım, tersine dünya:) En yakınlarım bile normal doğum dediğimde şaşkınlıkla bakıyorlar..neler oluyor bize böyle? Astım hastasıyım ve bebeğimin astım (ve bir çok hastalık)riskinin yüksek olmasını is-te-mi-yo-ruuummm. Ama gel de bunu anlat:(

Anne ve Bebisi said...

Meltem, o dediğin aslında daha çok Türkiye'nin buluşlarından birisi maalesef.. İngiltere'de iki tanıdığım var randevulu sezaryen olan; birisinin bebeği tersti, diğerinin hastane psikologundan onaylı panik atağı vardı. Uzun uzun görüşmeler sonunda izin vermişlerdi. Yani randevulu sezaryen için tıbbi gerekçelere gerçekten ikna olmaları gerekiyor.

kirazzade, normal doğumdan, daha doğrusu acıdan, sancıdan hiç korkmayan kimse yoktur sanırım. Yani ağrısız doğurmak varken, kimse istemez sancı çekmeyi :)) Ama bu işin raconu bu, vardır bir hikmeti deyip çok fazla müdahale etmemek lazım. Sonra elimizde patlamaması için.. diye düşünüyorum :)

betül, ben de doktora yeter artık, dayanamıyorum, sezaryen istiyorum diye bağırmıştım da bana, biliyorum canın yanıyor ama hiç umurumda değil, benim için önemli olan bebek. Eğer onun ihtiyacı varsa seni hemen sezaryene alacağım zaten.. demişti. Tabi tıbbi olarak benim de ihtiyacım olsaydı yine düşünmez alırdı eminim sezaryene ama kimse prenses kaprisi çekmiyor buralarda :) İyi ki de çekmiyorlar, iyi ki de bizim keyfimize bırakmıyorlar.

Cerencim, inşallah gönlünden geçirdiğin gibi normal doğum yaparsın. Elbette sezaryen büyük nimet, hayat kurtarıyor ama gerçekten gerektiği zaman, gerektiği yerde. Türkiye'deki bahaneler maalesef büyük oranda ya sahte, ya da doktorlar 'doğurtma' konusunda fazla tecrübe sahibi olmadıkları için kendilerine güvenemiyorlar. Bence bu işler için ebeler, ara elemanlar yetişmeli. Doğurtmak, ihtiyacı olana sezaryen yapmak üzere ülkenin dört bir tarafında olması gerekirken para karşılığı kesip biçen doktorların değil, ebelerin işi olmalı.

Berceste said...

Ben yonetmen ve sonrasi kismina takildim, haftalardir onu meraklardayim soyleyeyim :)

Dogum kisminda cok birsey diyemeyecegim, yas, bel vs konustuk, doktor beni sezaryen'e ikna etti, yoksa ben mi onu ettimdi bilemedim bak simdi. Amaaa kendim de oyle dogmusum, simdiye dek bir sakincasini gormedim. Eger ben bir de normal dogum yapsaymisim, bilinmeyen bel fitigimla kesin o masadan felc kalkarmisim, onu sonradan ogrendim! Doktorum da iyi ki risk almadik dedi, iyi ki... Bazi seyleri cok zorlamanin da alemi yok kanimca. Tamam gereklilik halinde ok diyorsun ama benimkinde gereklilik olup olmadigi konusunda soru isaretleri vardi. Ben illa ki normal dogum diye inat etseymisim, su anda belki de yuruyemiyor, idrarimi tutamiyor olacakmisim ve Ingiltere'de olsaydim, kesin bu durumda olurdum. Cunku oradakiler bel fitigin yok senin deyip ne film cektiler ne de MR! Diyorum ya, bazi seyler zorlamaya gelmiyor :((((

ganfi said...

bende bir sezaryen çocuğuyum 8 çocuğunu çatır çatır evde doğuran annem benim acayip ters durumumdan dolayı ölümlerden dönüp sezaryenle doğurmuş 38 yıl önceki şartlarda:))bense hamile kalmadan önceki gittiğim bir doktorun sen kesinlikle normal doğuramazsın lafına güvenip(ablamlarında başına gelmişti aşırı dar çatı v.b)hamileliğimde gittiğim doktoruma söyledim muayene gereği bile duymadı tamam sezaryen dedi ve hiç bakmadı bile! birde 8. ayda kalp sorunlarım çıkınca kalp doktoruda narkozu öneririm strese girmemen gerek dedi banada süper gün doğdu:)ama sezaryen sonrası ayıldığımdaki karın ağrımı unutamıyorum yalvarıp durmuştum bir tane daha ağrı kesici diye ve ağrı eşiğimin çok düşük olduğunuda öğrendim normal doğuma kesinkez dayanamazdım sanırım:)) ve yumurtalığım yapışık kalmış (ki çoğu sezaryende normalmiş hala sağ tarafımda arada ağrı hissederim)sonuçta gerçektende herşeyin normali sağlıklı deniyor ama sezaryen modasıda hafife alınmayacak gibi değil korku dağları deler!2. çocuktanda bu kez sezaryen yüzünden korkuyorum bak :))

AycA said...

Dayanamadım yazacağım :) Adı üstünde doğum/normal.. buna hiç karşı değilim yanındayım en başta bunu söyleyeyeim..sezaryen bir operasyon ok bunu da kabul ettim. acil durumlarda operasyona yönelinmeli de bunu da kabul ettim .. zira başıma geldi ..
ancak ben insanın kendi doğumunu nasıl yapacağını tercih etme hakkı olduğunu düşünüyorum .. bir kadın KORKUYORSA gerçekten ve iyi hissetmeycekse ve bu teknoloji varsa seçim yapabilir.. bunu anlayabiliyorum ...anlaşılması gerekir.. sezaryenle doğum yapıp haftasında toparlandım normal doğumuna şahit olduğüm bazı annelerim var 1 senedir toparlanamıyorlar ve bunu tersi de mümkün.. yazdığın gibi normal doğup da bu hastalıkara sahip olmayacak diye bir kaide yok ya da sezaryen doğup da hastaşlıkları olacak diye de bir kaide yok.
normal doğurduktan sonra çocuğunu emzirmiyorsa sonrasında doğruı beslemiyorsa zaten bu saydıkları hastalıkların başına gelmemesi mümkün değil ..
ben artık bu haberlerden çok rahatsız oluyorum :( elbetki doğum normal bir şey ancak büyük şehir faktörü var: stress sürekli masa başında oturma egzersiz yapmama buna bağlı postür duruşları ve anadolu insanını anatomik yapısı v.s v.s.. kendini rahat hissedeceği bebeğine STRESSİZ kavuşabileceği doğum şeklini seçebilmeli ve bunun için yargılanmamalı anne adayları diye düşünüyorum. çook uzunca bir süre nasıl doğurdun diye sorduklarında " sezaryen ama 41. haftada doğumum başlamadı" gibi vicdan rahatsızlığında cevap veriyordum artık vermiyorum .. neyse.. kimseyi kırmak değil yorumum.. bu bilgileri paylaşmak güzel destekliyorum ama .. ama..
doktorların gereksiz korkutmalarını ben de yargılıyorum işin gerçeği ama doktor korkutması olmadan "ben sezaryen yapacağım" deme hakkı olmamalı mı bir kadının :(

AycA said...

Dayanamadım yazacağım :) Adı üstünde doğum/normal.. buna hiç karşı değilim yanındayım en başta bunu söyleyeyeim..sezaryen bir operasyon ok bunu da kabul ettim. acil durumlarda operasyona yönelinmeli de bunu da kabul ettim .. zira başıma geldi ..
ancak ben insanın kendi doğumunu nasıl yapacağını tercih etme hakkı olduğunu düşünüyorum .. bir kadın KORKUYORSA gerçekten ve iyi hissetmeycekse ve bu teknoloji varsa seçim yapabilir.. bunu anlayabiliyorum ...anlaşılması gerekir.. sezaryenle doğum yapıp haftasında toparlandım normal doğumuna şahit olduğüm bazı annelerim var 1 senedir toparlanamıyorlar ve bunu tersi de mümkün.. yazdığın gibi normal doğup da bu hastalıkara sahip olmayacak diye bir kaide yok ya da sezaryen doğup da hastaşlıkları olacak diye de bir kaide yok.
normal doğurduktan sonra çocuğunu emzirmiyorsa sonrasında doğruı beslemiyorsa zaten bu saydıkları hastalıkların başına gelmemesi mümkün değil ..
ben artık bu haberlerden çok rahatsız oluyorum :( elbetki doğum normal bir şey ancak büyük şehir faktörü var: stress sürekli masa başında oturma egzersiz yapmama buna bağlı postür duruşları ve anadolu insanını anatomik yapısı v.s v.s.. kendini rahat hissedeceği bebeğine STRESSİZ kavuşabileceği doğum şeklini seçebilmeli ve bunun için yargılanmamalı anne adayları diye düşünüyorum. çook uzunca bir süre nasıl doğurdun diye sorduklarında " sezaryen ama 41. haftada doğumum başlamadı" gibi vicdan rahatsızlığında cevap veriyordum artık vermiyorum .. neyse.. kimseyi kırmak değil yorumum.. bu bilgileri paylaşmak güzel destekliyorum ama .. ama..
doktorların gereksiz korkutmalarını ben de yargılıyorum işin gerçeği ama doktor korkutması olmadan "ben sezaryen yapacağım" deme hakkı olmamalı mı bir kadının :(

AycA said...

yorumu yazdım yazdım to large dedi yahu:) ikiye bölüp yollim bari
Dayanamadım yazacağım :) Adı üstünde doğum/normal.. buna hiç karşı değilim yanındayım en başta bunu söyleyeyeim..sezaryen bir operasyon ok bunu da kabul ettim. acil durumlarda operasyona yönelinmeli de bunu da kabul ettim .. zira başıma geldi ..
ancak ben insanın kendi doğumunu nasıl yapacağını tercih etme hakkı olduğunu düşünüyorum .. bir kadın KORKUYORSA gerçekten ve iyi hissetmeyecekse ve bu teknoloji varsa seçim yapabilir..anlaşılması gerekir.. sezaryenle doğum yapıp haftasında toparlandım normal doğumuna şahit olduğüm bazı annelerim var 1 senedir toparlanamıyorlar ve bunu tersi de mümkün.. yazdığın gibi normal doğup da bu hastalıklara sahip olmayacak diye bir kaide yok ya da sezaryen doğup da hastalıkları olacak diye de bir kaide yok.
normal doğurduktan sonra çocuğunu emzirmiyorsa sonrasında doğru beslemiyorsa (paket gıdalar hazır yemekler ile ömrü geçiyorsa) zaten bu saydıkları hastalıkların başına gelmemesi mümkün değil ..
ben artık bu haberlerden çok rahatsız oluyorum :( elbetki doğum normal bir şey ancak büyük şehir faktörü var: stress sürekli masa başında oturma egzersiz yapmama buna bağlı postür duruşları ve anadolu insanını anatomik yapısı v.s v.s..

AycA said...

kendini rahat hissedeceği bebeğine STRESSİZ kavuşabileceği doğum şeklini seçebilmeli ve bunun için yargılanmamalı anne adayları diye düşünüyorum. çook uzunca bir süre nasıl doğurdun diye sorduklarında " sezaryen ama 41. haftada doğumum başlamadı" gibi vicdan rahatsızlığında cevap veriyordum artık vermiyorum .. neyse.. kimseyi kırmak için değil yorumum.. bu bilgileri paylaşmak güzel destekliyorum ama .. ama..
doktorların gereksiz korkutmalarını ben de yargılıyorum işin gerçeği ama doktor korkutması olmadan "ben sezaryen yapacağım" deme hakkı olmamalı mı bir kadının :(
bir de maalesef normal doğum diye bilinen doğum şekli siz diretmediğiniz ve tümüyle doğal olması için BASKI YAPMADIĞINIZ sürece VAJİNAL doğum olarak gerçekleşiyor karnında değil de başka yerde o operasyon gerçekleşiyor.. hele hele büyük hastanelerde maalesef bu şekilde oluyor! üzücü!.arkadaşınadan bunu duyan da madem öyle planlı sezaryen olurum daha iyi diyor: ben de derdim sanırım! bu anlamda doğal doğumun nasıl olabileceği hakkındaki bilgilerin paylaşılması önemli

Shade and Love said...

Merhaba ,

Sehir efsanesi gibi anlatilan korkulu ve acili normal dogum hikayelerini dinleyerek korku icinde 42.haftaya kadar bekledim. 42. haftada suni sanci da ise yaramayinca bi dolu izin kagitlari imzalayarak acil sezeryana alindim . Itiraf ediyorum , doktor "sezaryen olmak zorundasin" dediginde yuzumde anlamsiz bir tebessum belirmisti. Dusunun ne kadar korkutulmusum normal dogumdan . Simdi sizin ve Elif 'in yazilarini okudukca,pozitif dogum hikayeleri okudukca keske daha once bilseydim bunlari diye hayiflaniyorum. Ozellikle 36. haftadan sonra normal dogum korkusuyla gecirdim gunlerimi dusunup uzuluyordum , gerek yokmus megerse . Keske normal yolla dogurabilseymisim oglumu.

Bilgilendirme yaziniz icin tesekkurler .Bu yazilarla normal dogum orani artacak diye dusunuyorum.
Korkulu normal dogum mythlerinin yerini Pozitif Dogum Hikayelerine birakmasi dilegiyle .

Tesekkurler
Hasene

Berceste said...

Agzina saglik Ayca! Ancak bu kadar duzgun ve bilincli yazilabilirdi...

Anne ve Bebisi said...

Aycacim, acikcasi ben kadinlarin bu konuda secme haklari olmamasi gerektigini dusunuyorum :)

Bir tarafta bazi kadinlar keyfi sezaryen olurken diger tarafta baska kadinlar ihtiyaclari ve haklari oldugu halde sezaryenden faydalanamiyorsa, ben keyfi sezaryen mi, normal dogum mu konusunu tartismam bile.

Saglik ve egitim herkese esit ve ucretsiz olarak sunulmalidir. Ben, bazi insanlarin, ihtiyaclari oldugunda haklarini kullanabilmeleri icin, kendi luksumden vazgecmem gerektigini dusunuyorum. Seve seve vazgeciyorum da. Benim icin dogru olan budur.

Cafe Aroma said...

Bunca okuduklarımdan sonra sormak istediğim bir şey var. Ben normal doğum beklerken bebeğim gün boyu hiç hareket etmedi ve akşamına hiç doğum belirtisi yaşamadan (kalp atışları yavaşlamıştı) sezeryanla doğum yaptım. Bebek doğunca içeride gaytasını yaptığını tespit etmişler. Bu durumda benim bebeğim daha doğmadan mikroplarla karşılaşmış sayılır mı, yani bağışıklığı normal doğumdaki gibi olmuş olabilir mi?

x