Wednesday, 14 April 2010

Toprak

Bir sürü nohut ısladım, yarım kilo kadar! Açgözlülüğün de bu kadarı! Sadece 5- tanesini ekebildim. Sanırım diğerleri ziyan olacaklar :(

Bahçedeki Kıbrıslı komşu teyze, elindeki fazla baklaları verdi, sağolsun. 5 tane baklam var :)

Geçen hafta neredeyse hiç yağmur yağmadı ve benim de bahçeye gitme şansım hiç olmadı. Henüz bezelyelerden haber yok. Marullar da görünmüyor diye üzülüyordum ki tam ayrılırken minik minik topraktan çıkmaya başladıklarını gördüm :)

Her ihtimale karşı evde saksılara biraz daha nohut ve bezelye dikeceğim. Once fide haline getirmek daha mantikli sanirim. Ama sorun su ki, evde yer yok ve kocamda saman nezlesi var!

Aslında her yıl başka bir alana dikim yapmak lazım. Crop Rotation denilen bir düzen var ancak bu zamansızlıkta mecbur kaldım geçen yılki yerleri kullanmaya. Nohut, bakla gibi baklagillerin toprağı zenginleştirdiğine inanılıyor :) O yüzden yarım kilo nohut ısladim zere :P

Geçen yılki dereotunun yerine çıkan yeni dereotu :) Keşke domatesler de böyle kendi kendilerine ürün verseler her yıl :P

Dün akşam, Kıbrıslı bahçe komşum olan teyze, bana bakla saksilarini getirmek icin evine gidince (onun evi ve evinin arka bahcesi, belediyenin arazisi ile bitisik :) cok imreniyorum valla. Bahce kapisini acip, belediyenin bahcesine geciyor:)) onun sulamakta oldugu baklalari sulamaya basladim. Aksamuzeri, serin eser bir ruzgara, bir de bizim guguk kusu dedigimiz kuslarin otusu eklenince, elimde hortum.. birden cocukluguma donuverdim. Ust katinda yasadigimiz iki katli evimizin on bahcesini rahmetli dedem guller, ortancalar, renk renk ciceklerle bezemisti. Ilkbahar ve yaz aksamlarinin en buyuk eglencesi, bahce hortumuyla, buyuklerin; dibinden dibinden.. direktifleri esliginde bahceyi sulamamizdi. Tipki dun aksamki gibi, guguk kuslarinin otusu eslik ederdi... bir an once buyumeyi istedigim o gunleri simdi cok ozluyorum.

Bu bahce isi konusunda sanirim ben dedemden el aldim. Bahce sulama, bahcedeki agaclardan visne ve kiraz toplama, asmadan yaprak, yemege nane toplama islemleri hep hayatimdaydi. Onlarin disinda ilk kez 7-8 yaslarindaydim, okuldan verilen bir odev geregi, dedemin elinden tutmus, kasabanin pazarindan elma agaci fidesi almis ve dedemin yardimiyla arka bahceye dikmistim. Sanirim bendeki bag-bahce sevgisinin ilk tohum da o zaman atilmisti.

Ancak bunlarin disinda baska bir bag-bahce maceram hic olmadi. Dedemi de, ben 11 yasimdayken kaybettik.

Universite yillarinda, evde bo$ bo$ gecirdigim bir yaz tatilinde, yovmiyeli olarak domates, cilek toplayan kadinlara katilmaya kalkismistim da annem vazgecirmisti :) zihnim o kadar dolu ve yorgundu ki bilincaltim bedenen yorulup, tum sIkIntImi, elektrigimi topraga aktarabilecegim bir ise yonlendiriyordu beni.

Aksam eve tatli bir yorgunlukla donerken, tirnaklarimin arasindaki topraga baktim.ve her seyden daha cok yakistiklarini dusundum..


Dun ofiste baslayip yolda devam ettigim bu yaziyi, bugun sabahin 7'sinde, evde bitirebiliyorum ancak :P

11 comments:

Benden Bizden said...

Benim de var cocukluguma ait bahce anilari ve anlari.. Huzurla aniyorum o zamanlari.. Tabi yasarken farkinda degilsin :))

Nohutlarin kalanini yemek yapabilirsin ya da tavada kavurup crez gibi yiyebilirsiniz. Salatasi da guzel olur nohutun.

Bahcen bereketli olsun Esracim :)

Magissa said...

Sen bayaa bayaa gercek hayat farmvili oynuyorsun yahu :)

Dedeni de rahmetle anmis olduk... Nur icinde yatsin.

Kremali'nin annesi said...

Nasil seviyorum senin boyle yazilarini okumayi bir bilsen. Sabahin ucu ve yorgunluktan kisa bir mola vermistim yazmaya. Simdi teze donecek kadar benzin doldurdum sayende :)

Yazmak iyidir... said...

Ben de yoldan yazmak zorundayım artık. Gördüğün gibi nicedir tık yok. Bir "device" arayışına geçtim. Sen ne kullanıyorsun? Ayrıca yesyeni kedimin fotolarını gördün mü facebookta? :) Ayrıca yazın süperto :) Kıskandım.

iffetin günlüğü said...

Biz bahçeye, toprağa bu kadar özenirken köyde yaşayanların illede şehir diye hoplamasını anlayamıyorum..Acı baklanın toprağa çok faydalı olduğunu her yerde okuyorum ama nohutu duymamıştım. Bir gün bahçem olursa bu notlar çok işime yarıyacak..Kolay gelsin..

Petunya said...

hayran hayran okudum :) ben de bahçeli evde büyüdüm, kendi çapında bir bostandı adeta.

Bahçe yazılarını çook seviyorum.

nalan said...

ben de balkonda naneye başladım bakalım canlanacak mı?
bu arada teyzemin ve arkadaşımın bahçesi için biber ve domates çimlendirmelerim de devam ediyor.
kolay gelsin sana. ne güzel anlatmışsın sende çağrıştırdıklarını bahçenin.

Anne ve Bebisi said...

B.cim, ekside o nohutlar :( Bir kac gun suda bekletmistim :( Neyse, bari coped egil de gidip bahceye atayim, cikan cikar artik topraktan :P

Magissa, he ya valla :P Hele de bahce yan komsumun yaptiklarini gorunce gaza geliyorum :P (Kendisi emekli ve gunu bahcede geciren bir amca :P O da hirs yapti sanirim:P)

Ayse Sulecim, ver gazi ver gazi :P Hem kendine hem bana anacim :P

S.cim :P Yahu sana nasil seslenecegimi bilemiyorum :P Adini kullanmiyorum sen de kulalnmiyorsun diye, en iyisi yurttaş diyeyim sana :P Asil ben seni kiskandim, kedili kadin :P Yok yavrucum, facebook'a ugramayali haftalar olacak.

Iffetcim, onlara degis tokus teklif edelim :P Onlar sehre gelsin, biz onlarin evlere ve bahcelere konalim :D

Petunyam, ben de seni seviyorum :D Seninle organic tarim isine girisicez unutma :P

Sevgili Nalan, sana da kolay gelsin :) Ben de ektim sozde nane hala bi nane olmadi :P

Anne ve Bebisi said...

Yurttas, google android kullaniyorum ben. Isimi goruyor. Ancak benim beklenti duzeyim oldukca dusuktur :P Baskalarina da danis derim :D

Ayşe said...

nasi keyifle okudum yazini bi bilsen..topraga hic merakim yoktu, daha yeni yeni basladi..haftaya nevsehir e gidecegiz ve bahcemizde bol bol vakit gecirecegiz bizde insaallah...

Dedenden de ne guzel bir sekilde bahsetmissin, mekani cennet olsun insaallah..

beste said...

bakla bulmak marifet ha, komsu sahneymis giritliler yapraklarini bile yiyor baklanin:) bereketin bol olsun!

x