Saturday, 3 January 2009

Pomander/La Pomme d'Ambre/Baharatli Portakal :)

Ana Tema'daki şu yazıyı okuduktan sonra Pomander/La Pomme d'Ambre hakkında biraz araştırma yaptım. Amber Elması (Elma) diye adlandırılan bu baharatlı portakal, doğal bir oda kokusu imiş.

İngiltere'de Kraliçe Victoria zamanında keşfedilen, insanların güzel kokmak için yanlarında da taşıdığı baharatlı portakalı yapmak çok kolay.

En basit yöntemi portakala delikler açıp karanfilleri saplamak. Dün akşam araştırırken şu sitede, yıllarca dayanacak, baharatlı bir tarif buldum ve bu akşam yaptım.

İhtiyacınız olanlar:

Taze bir portakal. (Veya limon, misket limonu denilen Lime ya da elma..)
20-25 gr karanfil tanesi. (Ya da aldığı kadar karanfil de diyebiliriz :))
1 yemek kaşığı toz tarçın.
1 yemek kaşığı toz nutmeg. (Türkiye'de küçük hindistan cevizi deniyor nutmeg'e.)
1 yemek kaşığı toz karanfil.
4-5 damla sandalwood (sandalağacı) yağı. (Bu yağ doğal bir koruyucu imiş.)
Kağıt torba. (Zarf görünüyor fotoda ama yağlı kağıdı tercih ettim. Naylon poşet olmuyor.)
1 adet kürdan :))


Önce baharatları ve sandalwood yağını bir kapta karıştırıp kenara ayırıyoruz.
Sonra bir kürdan yardımıyla portakalın üzerine, sık aralıklı delikler açıyor ve karanfilleri yerleştiriyoruz.
Portakal kuruyup ebatının yarısına ineceği için delikleri derin açmak gerekiyor. Karanfillerin boyunun 2 katı oranında açılması tavsiye ediliyor.

Mümkün olduğunca sık aralıklarla açılan delikler dolduruluyor ve...


Bir torbaya koyduğunuz baharatlarla, karanfilli portakal güzelce harmanlanıyor :)
Daha sonra torbanın ağzı kapatılıp kuru bir yere kaldırılıyor.

Her gün torbayı açıp portakalı ve baharatları harmanlamak gerekiyor.

Portakal 3 hafta ile 6 ay arasında kuruyormuş. Genelde 3.5 hafta yeterli oluyormuş.

Portakal güzelce kuruduğu zaman üzerindeki baharatları silkeleyin ve evinizin bir köşesine yerleştirin :)) Senelerce kullanmak üzere baharatlı portakal, doğal oda kokunuz hazır :)

Baharatların kokusu kaybolmaya başladığında sıcak suya sokup çıkarmak ya da bir süreliğine yine baharatlarla harmanlayıp biraz bekletmek yeterli oluyormuş.

Eğer bir yere asılmak istenirse, yapım aşamasında kurdelalar için boşluk bırakmak gerekiyor ama ben asmayı düşünmediğim için uğraşmadım.

Bakalım güzelce kuruyacak ve güzelce kokacak mı? :))

Düşündüm de, çocuklarla yapmak için harika bir aktivite :))

14 comments:

Fevkalade said...

Valla yine "pes" dicem..
Inanilir gibi degil!!!

Denemem lazim , denemem lazim:)

www.kralcipplak.blogspot.com

sühendan said...

Tamamen doğal bir koku...Çok merak ettim Esra.3.5 hafta sonra yine bahsedersin nasıl olduğundan de mi?Karanfiller saplanmış hali ne kadar da güzel görünüyor.eline sağlık.Paylaştığın için teşekkürler...

KeLeBeK said...

süper birşeymişşş hemen yapmak istiyorum ama önce 3.5 hafta bekleyeceğim tabii :)

tuguna said...

cok guzel gorunuyor.kokusu hakkinda da bilgilendir bizi. ben de deneyecegim ben de ben de:)

zerrin said...

bizim evde 2 dan bir de kapali rafli dolap var,hepsine koku koyuyoruz..bu portakallarla kendi kokumu yapsam diyorum..guzel kokuyormu esra,tarif edebilirmisin:))
yagli sarmisak nedir?hani sarmisagi eziyoruz sonra buzdolabinda,yag icinde sakliyoruz,o mu zararli olan

fashion jewelry said...

can you email me: mcbratz-girl@hotmail.co.uk, i have some question wanna ask you.thanks

figen said...

ben başlığı okuyunca doğal yetişen bir portakal türü sanmıştım:)hemen şu sandal ağacı yağını edinip yapmak lazım bir tek o yok evde!!teşekkürler ..beklemek zor geldi şimdiden:)

Ayse said...

aha- bayildim ben bu fikre... Boston'a geri donunce hemen yapayim...

iyi de bir soru: su hergun harmanlama olayini anlamadim ben... zaten o kagidin icine koymuyormusun her birseyi birlikte? yoksa bir gun suruyorsun, sariyorsun (butun baharatlar ayri yerde mi duruyor portakaldan), sonra ertesi gun yine suruyorsun, sariyorsun??

ne kadar kotu ve dusuk bir cumle oldu- eger anlatamadiysam soyle.. :)

Turkuaz Deniz said...

ilham verdigimiz icin cok mutlu oldum, ayrica ne de guzel arastirip yapmissiniz! sonucu bize de bildirin e mi? yakisikli oglunuzu operiz.
annetema ekibi adina, nese:)

New York'tan said...

Esra'cim daha once yemek bloglarinda gormustum ama sadece portakala karanfili sapliyordun o kadar denedim hatta guzel sonuc alamadim senin tarif detayli denemek lazim :) thanks

ela selin said...

mmmm kokusu buraya kadar geldi Esra... yeni yıl kokuyor.
ellerine sağlık.
denemek lazım mutlaka.
sevgiyle

AsYa said...

ben bu portakaldan ikeanın yılbaşı katalogunda gördüm sanırım ne olduğunu anlamamıştım..bi daha bakiim :)

nursen said...

Gercekten cok orjinal bir bulus.Portakal ve karanfil kokusunu cok severim.Turkiye'ye doner donmez mutlaka yapacagim.ellerinize saglik. Sevgiler...

KAYGILI ANNE said...

Meydana çıkacak kokuyuda merak etmekle birlikte çocuklarla yapılabilecek gerçekten çok hoş bir aktivite en kısa zamanda deneyeceğim :))

x