Sunday, 28 October 2007

İşte tam şurası annecim :)

Dün gece eşim sabaha karşı 3.30 gibi döndü iş yerinden. Ben de o saate kadar uyuyamadım. Hatta sonrasında da uyuyamadım. Sabah 5'e geliyordu en son saate baktığımda. 08.00 gibi de MK ile uyanmak zorunda kaldım:)

MK'nın uyuduğu zamanlarda uyuyarak idare ettim bugünü.

Bu akşam sorun yaşamadık çok şükür. Yine de sancı ile arada uykudan uyanıyor, yeniden uyutuyorum.

**************************************

4. ayına gelmiş bebeklere, yeterli kiloyu almadığı gerekçesiyle için hazır mama takviyesi verilmesi bir tek bize özgü değilmiş. ABD'de yapılan bir araştırmaya göre, doktorların yalnızca %5'i, anne sütü ile beslenen çocukların 4. aydan itibaren, mama ile beslenenlere oranla daha az kilo aldığını biliyormuş.

Aylık kontrolünde, geçen aya göre daha az kilo alan bebeğe hemen mama takviyesi veriyor doktorlar. Aile panikliyor ve gereksiz yere bebeklere yapay mama veriliyor. Oysa 3.-4. aydan itibaren, anne sütü alan bebeklerin kilo alımlarında yavaşlama olması DOĞAL bir şey.

Ayrıca, bebeklerin büyüme (kilo alma) grafiğini gösteren değerler, mama ile beslenen bebeklerden yola çıkılarak hazırlanıyormuş. Bu yüzden o değerlerin anne sütü alan bebeklere uygulanması maalesef gereksiz mama takviyelerine sebep oluyor.

MK 4. ayı içerisinde bir gece, 12.00'dan sabah saat 10'a kadar saat başı uyanıp emdi. Normalde gece rutini bu şekilde olmadığı için, bir kaç uyanma sonrasında, "Acaba doymuyor mu?" diye düşündüm. Sabah saat 4 gibi hem onu emziriyor, hem de internette 4 aylık bir bebeğin saat başı uyanma sebebini araştırıyordum.

Web sitelerinde, forumlarda, bloglarda gördüm ki, pek çok anne-baba aynı şeyden bahsediyordu. Bebekler, 4. aylarında, nedeni belirsiz bir sebepten gece boyu uyanıp emmek isteyebiliyorlar. Bu, anne sütünün yetmediği anlamına gelmiyor.

2 gün sürdü bu durum. Sonra her şey normale döndü. Aynı durumla karşılaşırsanız, sizin de sabırla bir kaç gün beklemenizi öneririm.

Bu konu ile ilgili önerebileceğim güzel bir yazı: Things to consider if your four-month-old baby coasts down the growth charts.

Dünya Sağlık Örgütü'nün (WHO) hazırladığı kilo alma eğrisi var bebekler için.

Bu kızlar için: Kilo Tablosu
Bu da erkek bebekler için: Kilo Tablosu 2

Türk bir arkadaşım; "Biz yokluk, yoksulluk görmüş bir millet olduğumuz için açlıktan, aç kalmaktan korkuyoruz. O yüzden çocukların kiloları konusundae panikliyoruz." dedi. Belki de haklıdır, mama takviyelerinin de, çocukların peşinden tabakla koşulmasının arkasında da böyle bir sebep vardır.

14 comments:

bielifmiktari said...

Ya evet bir de mama tabagiyla pesinden kosulur cocuklarin.En sevmedigim manzara.Ama bizim turklerde orta sinif ailelerde high chair kullanilmadigi icin haliyle cocuk pesinde kosuluyor.Simdilerde baslandi biraz kullanilmaya.Ben de hic kosturmuyorum cocugumun pesinden.ac birakiyorum sonra benim pesimden kosuyor.Kahvalti sevmedigi icin sandalyesinde yediremiyorum ama diger ogunleri sandalyesinde yiyor.Annalere tavsiye.Muhakkak sandalyede oturtup yemeye alistirin.Sonrasi gercekten cok zor oluoyr.Butun ev yemek lekeleriyle doluyor..

Açalya said...

Sevdim mostgladly.com'un yazisini. Hakikaten panik yapmamak lazim ama senin ve onun da dedigi gibi 4. ayda her anne sutun yetmemesi gibi bir panik yapiyor, ben de yaptim. Hatta Tammo neredeyse bir aksam markete gidip formula bile alacakti, oyle korktum ki yetmedi sut diye...neyse ki uyudu ve 2 saat sonra uykusunda tekrar emzirdim. Doktor da gelisimi cok iyi bu dananin deyince rahatlamistim. Bu disler yuzunden benimki de geceleri birkac kez uyanir oldu, hem de eskisi gibi hafiften mizildanma da degil, ciyak diye...bir de tekrar uyuyor saniyorum ama yatagina koyar koymaz yne aglamaya basliyor, almaca koymaca yapiyorum bilmem kac kere...asicaz bunlari da...phase bunlar hep...MK'nin ilk incisini yakinda gormek umidiyle, opuyorum.

Köşenin Delisi said...

Esracım cuk oturmuş anlattıkların bizim yaşadıklarımızla. İki hafta kadar önce dördüncü ay kontrolüne ve aşıları yaptırmaya gittiğimizde doktorumuz (annem çocuk doktoru ama o hastanede çalışmadığı için, aşılar da hastane koşullarında olsun istediği için başka bir doktorumuz daha var)önceki ay 700, bu ay da sadece 400 gr almış, emzirmelerden sonra biraz mama başlayın, doymuşsa almaz zaten dedi, benim sinirlerim altüst tabii...anneme sordum hemen, ben gram hesabına hiç önem vermem dedi. Peki Toprak senin torunun değil de hastan olsaydı ve 4. ayda kilo alımı bu şekilde olsaydı mama başlayalım der miydin dedim, hayır dedi. Ben de başlamadım. Onun yerine bir süredir Toprak'ın biraz laubali geçen (orayı burayı seyrederek, laaaylayylayy emmeyelim etrafı seyredelim, anneye sırıtıp duralım modunda) emme seanslarını inat edip uzatmaya başladım. Tek memede doymuş gibiyse bile ikinciyi verdim ısrarla. Arada hala ya doyuramıyorsam diye karamsarlığa kapılıyorum ama hemen kafamı uzaklaştırmaya çalışıyorum bu düşünceden. Yazını okuyunca biraz daha rahatladım şimdi.

anne said...

Köşenin Delisi'nin yorumundaki şu cümleye bayıldım: 'ben gram hesabı yapmam'Nedense anne bebişi ne kadar kilo alıyorsa o kadar iyiymiş gibi hissediyor.Hatta ben o panik anlarımda, hamileyken 'ben sevmem öyle lök gibi çocuk, çok şişman olmasın' dediğim için kendime öyle kızıyordum ki.Bak ne içten istemişim, almıyor işte kilo, diye hayıflanırken.Bence panik yapmayın, bebekler memeyi sadece doymak için kullanmıyorlar, onların can simidi o.Sıkılınca, canları yanınca, belki sadece seni biraz daha fazla yanında istediğinden.Bir şekilde anneyle iletişim yolu da emmek.Sağlığı açısından bir problem olmadığı sürece bence sadece boğum boğum bacakları olmasındansa hareketli, biraz sıska ama sağlıklı bir kuzu olması iyidir.Ağlayan bir bebekle uğraşmak ne zordur bilirim.Allah yardımcınız olsun ve sen kafanı herşeye takma bu kuzulara bol bol süt yapan anneler gerek:)

süpürgesizcadi said...

Hazir mama veren bir anne olarak bu konuda pek bisi diyemicem, cünkü Dilos'da sadece 2 ay emmisti :(( yalniz hazir mama verirken bile düzenleri degisebiliyor, mesela Asya bazen 4 saatte bir mama icin aglarken birden 2 saat'de bir viyaklayabiliyor, tüm bunlar dönem dönem olacak,

Bende su kilo takintisini anlamayirum, banada devamli Ay bu zayif yemiyo mu, yedir yedir istemese de yedir actir o falan diyorlar, bende hi hi gelecegin obezini yetistirmemi istiyosunuz anladim diyorum, hey yarabbim ya, sagligi yerinde oldugu sürece hic de bile panik yapmam, Dilos icinde aynini demislerdi, hatta kadinin biri mamasinin icinde 3-4 tane de bebe bsküvisi at demisti, gecenlerde o kadnin cocugunu gördüm yavrum o kadar sisko ki yürüyemiyor bile resmen yuvarlak bisi olmus :((((

Rana Eslem GULMEZ said...

esracim 4.aydan sonra ozellikle emeklemeye basladiktan sonra eskisi gibi kilo alimi olmuyor.bide her cocugun bunyesi farkli .rana eslem benim gibi kilo alimi ve vermesi kolay genetik birsey bence))ama ben hala gece 4 kere kalkiyorum en az((hic gece uykulari duzene girmedi kizimin banada herkes anne sutu alan bebekler oyle olur diyor insaallah 2 yasina kadar dayanabilirim ..

püstüklü mama said...

Ama siz gün geçtikçe büyüyorsunuz. Maşallah! :)

archisugar said...

Esracigim, olabilir bak o sebepten. Italyanlar da cok aclik, yoksulluk cekmisler 2. Dunya savasinda. Onlar da yemege cok meraklidirlar. Eve yemege davetli oldugunda aynen Turkler gibi binbir cesit yemek cikar ve patlayincaya kadar yemek yenir.

Anne sutunun yetmemesine gelince. Ben hic oyle bir sorun yasamadim, doktorlardan yana. Ne Isvicre'deki ne Turkiye'deki pediatristimizden mama takviyesi onerisi gelmedi. 6 ay, sadece anne sutuyle besledim, su dahi vermedim. 2 sene + 2 aydir da emziriyorum, daha hic mama almadi kizim. (6 aydir, aksam yemegine bebek sutu katiyorum sadece)

Arada sirada rutin emmede ve uykuda farkliliklar olabilir. Sakin keyfini kacirma, panik olma. Senin de dedigin gibi bir iki gun icinde eski haline donecek ya da yeni bir rutin olusturacaktir.

Sevgiler
Esra

Minik Patikler said...

Peşinden mama biberonu ya da tabağıyla koşulmadı adam bebeğin, bazı istisnai durumlar hariç. Doktoru da mama verin, pirinç ununa muhallebi yapın, çorbasına ekmek doğrayın demedi hiç, çok şükür. Peşinden koşulduğunda bile yiyen bir çocuk ta olmadı hiç, hatta öyle ki dedesinin çiftliğinde yavru köpeklerin, yumurtadan yeni çıkmış hindilerin yanına taşınmış tabaklar aynı şekilde geri döndü ve kimsede aman adam bebek peşinden dolanınca yiyor dur şu oynarken- gezerken yemek yedireyim hevesi de olmadı. Tv karşısında bile yemek yedirmek için uğraşanlar oldu, yemedi yemedi yemedi. Havuzda bile yesin diye uğraştılar ama o zaman zaten yemek saati gelmişti :) o yüzden saymıyorum zaten ikinci üçüncü denemede o da tutmadı. Neyse işte aç değil demek ki diye diye 2 seneyi bitiriyoruz ama doğum kilosuna ancak 7 kg eklenmiş olduğunu görünce şaşırıyorum. Prof. Bengi Semerci'nin kitabını okurken rahatladım neyseki...

Şimdi öyle bir durumdayız ki akşamı kuru kayısıyla kapadığı oluyor, günlerce hımm bilmem kaç gün önce azıcık balık\et\tavuk yemişti diye avutuyoruz kendimizi, tabaktaki 4 mantının değil de 2 kaşık yoğurdun akşam yemeği yerine geçtiği bir menüsü var, ne yaparsam yapayım başaramadım fazla yemek yedirmeyi, kendi ihtiyacını kendi belirledi her zaman. Yemekleri gözü önünde çöpe dökmek gibi şeyleri demesin kimse, yapmam çünkü. Aç bırakmak desen, 4 tencere yemek pişirdiğimiz olurdu hangisini severse yesin diye, yemezse yememiş oluyor artık o yüzden ciddi anlamda aç yatıyor o yemeği yemezse. ELHAMDÜLİLLAH yemek isteyeceği zaman manavdan armut istemeyi biliyor çünkü ve bu aslında 15 kg olmasından daha önemli benim için.

Anne ve Bebisi said...

Elifcim, cocugu mama sandalyesine de koysalar yesin diye cok ugrasiyorlar. Oysa ki yemeyince yemiyor iste, sen iyi yapiyorsun, acsa gelip yiyecektir. Disorder denilen, saglikla ilgili bir sorun olmadikca cocuklar zaten acikinca yerler. Zayiflik=hastalik olarak algilandigindan cok korkuyorlar ama hic gerek yok.

Acalyacim, 4. ay karisik bir ay sanirim:P Insan dogru yerden dogru bilgi almayinca ne yapacagini sasiriyor maalesef. Ben de iyi ki internetten check etmisim:) Knowledge is power demisler:)
Hayirlisiyla ciksa da su ilk inci, rahat etsek:)))


Elifcim, annenin ellerinden operim:) Ben de bundan sonra bir sey aklima takildiginda annene danisabilir miyim? :)

Doymuyor mu diye hic dusunme, ac ayi oynamaz, ac cocuk ziplamaz :D UYdurdum ama guzel oldu:P Hangi ac insan evladi acim diye aglamaz ki? Nasil olsa ac olsa bas bas bagirir:) Afrika'daki kadincagizlarin bile sutu yetiyor, fiziksel bir sorun olmadiktan sonra bizimkisi niye yetmesin ki diye dusunuyorum ben hep:)))

Sevgili anne, cok haklisin. Biz toplum olarak bogum bogum cocuk sedigimizden bebeleri-cocuklari zorla doyurmaya, sisirmeye calisiyoruz. Benim oglumu gorseler bilmiyorum gunde kac ogun mama takviyesi verirler:))

Sevgili supurgesiz:) Senin kizlarin gayet saglikli, mutlu, huzurlu gorunuyorlar masallah:) Ama Cocugunu Obez Yapmaya Niyetli Turk Anne Standartlarina gore ciliz kaliyorlardir tabi:P

O kadincagizin cocuguna cok uzuldum. Omur boyu kil sorunu ile ugrasacak belki de:( Yazik:(((

Sevgili REG, evet bir de hareketlendikten sonra gunduz ilgileri de dagiliyor, emmekle ilglenmiyorlar ama gece olunca aciktiklari akillarina geliyor:))

Insallah Rana'cigin gece uykulari en kisa surede daha uzuuuuun olur:)

Evet cok sukur sevgili pustuklucum:) Dogan buyuyor derer dururlardi, simdi anladim:))

Esracim, anne sutu konusunda destek cok onemli bence. Bana da burada ebeler hem ilk baslarda, hem de kilo olcturdugum donemlerde, gayet guzel, boyle devam et dedikleri icin kendime guvenim geldi. Ama annem ve babam cok panik yapiyorlardi, surekli sutun yetmiyor mu acaba diyorlardi:) Benden sonra dogum yapan, ustelik 3. cocugu olan arkadasimi da en basta kendi annesi bunaltti, sutun yok baskisiyla. Oysa masallah gayeet guzel emziriyor, bebek de duzgun kilosunu aliyor. Su annelere baski yapmasinlar lutfen ya:)

MP'cim, canini SIKMA, kimi insan da az yer, cocukken de az yer, buyuyunce de.. Yeter ki saglikli olsun Adam bebek, gerisi onemli degil:))

Köşenin Delisi said...

Ne demek Esracım, bi email atarsın sorarım hemen :)

Meltem Sözer said...

Çok zormuş bu diş çıkarma olayı. Hepimize sabır diliyorum. Kilo olayı neden abartılıyor ben de anlamıyorum. Her çocuğun hatta her insanın metabolizması farklı. Sadece anne sütüyle beslenen bebekler daha zayıf oluyor. Benim ek gıda veren arkadaşlarımın bebekleri Arel'den tombişler. Bebeklere çok enerji veren şeyler yediriyorlar haliyle şişmanlıyor. Bence sağlıklı değil.

AycA said...

Ben 6 ay dayandım vede anne stü hariç hiçbirşey vermedim ama 4. ayda benim sütüm çok azaldı ama depoladığım sütler imdadıma yetişti azaldı dediğim tıss sesini duyduğum ve erinin aç olarak ağladığı günlerdir.. eğer sakladığım stoklar olmasaydı o zaman mama vermek durumunda kalabilirdim kilo alımı %90larda olmasına rağmen aç olan bebek çok fena ağlıyor bunu yaşadım.. ki şimdi bile erin yemezse yemiyor ve sofra kalkıyor.. yani yesin diye bir derdim olmuyor.. eğer bebek aç ağlaması içerisinde değilse ve d ekilo alımı normalse..no mama !! anne sütüne devam .. paniğe gerek yok.. 3 günde aç kalsa birşey olmuyormuş bunlara:)) bir de sadece doymak için emmiyorlar.. şu son günlerde benim süt depoları yine tıss tıss tamam ek gıda alıyoruz o ayrı ama.. meme ister bu çocuk.. tıss olmasına rağmen inatla emiyor!!bizim doktorumuz ( ilk olan) çok şükür hiç mama lafını ağzına almadı..ama doktorlar benc ebiraz da ticari olarak hemen mama dayıyorlar.. 6. ayında erin gece saat başı kalkıp emmek istedi ben aç olduğu için zannettim ama yine de doktor mama vermedi 6. ayından sonra geceleri 60cc dene bakalım dedi.. denedim ve uykusu önceleri uzadı fakat sonra sanırım bu mamalaın etkisi bir enerjik oldu ki.. uyku nedir bilmez olduk.şimdi hiç mama vermiyorum hala annesütü ve normal yemek..bizimle sofraya oturduğu öğünlü yemekeler yemezse ok sorun değil sofra kalkar iş biter bir sonraki öğüne kadar erin bekler.. bu sabah kahvaltısını etmedi. demin emerek uyudu.. kalktığında yerse meyvası varyemezse öğle yemeğine kadar bekliyor .. peşinden koşmak yv karşısında oyalayarak yedirmek vs. yok.. hazır mamalar kavanoz mamalrı formül mama yok.. bizim hayatımız düzene girdi!! uykular davranışlar tuvaleti bile!!..uzattım galiba biraz kestirmem lazım artık :))MK yı öperim. kolaycana çıksın inşallah dişi

Isil Simsek said...

gecmis olsun,yakinda düzelitinsallah.ilk dis ciktiktan sonra digerleri daha bir kolay cikiyor sanki.
5.ayda ben de yasamistim bunu,sürekli gece uyanip emmek istiyordu,gececek merak etme ;) ama sonra tekrar baslayacak,hehe ;) Defne bugünlerde yarim saatte bir,saatte bir uyanip emiyor.

x