Friday, 7 September 2007

Cow Parade, 2007, London :)

MK ultramodern salıncağında uyuyor. Akşama misafir var ancak en ufak bir sese uyandığı için yerleri süpürme ve kek işi sonraya kaldı.

Elizabeth Pantley'in The No-Cry Sleep Solution: Gentle Ways to Help Your Baby Sleep Through the Night kitabını aldım elime, 4 ay-2 yaş arası bebekler/çocuklar için önerilerini kısa kısa çevireceğim.

Kitaba ulaşabilecek ve okuyabilecek herkese satın almalarını tavsiye ederim.

Öncelikle EP, anne sütü alan bebeklerin gece 5 saatten daha fazla deliksiz uyumalarını beklememek gerektiğini söylüyor. Yani 'Gece Boyunca Uyumak' (Through the night) 11-12 değil 5 saat demek :) Mama alan bebekler daha uzun süre uyuyorlar. Öyleyse, emziren annelerin en azından katı yiyeceklere geçene kadar, gecede en az bir kere emzirmeleri gerçeğini kabullenmeleri gerekiyor.

  • Bebeğin karnını gündüz iyi doyurun.
  • Emziren anneler: Gece uyanmalarını azaltmak için gündüz ekstradan emzirin.
  • Bazen bebekler süt için olduğu kadar anneyle vakit geçirmek için, kokusunu duymak için de kalkabilirler. O yüzden gündüzleri bebeğinizle daha çok koyun koyuna, kucak kucağa vakit geçirip duygusal ihtiyaçlarını gün içinde karşılamaya çalışın.
  • Katı yiyecekler yiyebilen çocuklara yatmadan bir kaç saat öncesinde kafein-şeker içeren yiyecekler vermeyin.
  • Bebeğin/çocuğun uyuduğu odanın çok sıcak ya da soğuk olmamasına dikkat edin.
  • Bebeğin, uyku saatinin geldiğini algılayabilmesi için uyku öncesi bir rutin oluşturun. Banyo,masaj,kitap okuma,şarkı söyleme,yürüyüş,hafif hafif sallama,emzirme gibi aktivitelerden size uyanları ya da sizin bulacağınız başka aktiviteleri, uyku saatinden 1 saat öncesinde uygulamaya başlayın.
  • Her akşam aynı sıra ile aynı rutini izlemeye özen gösterin. Herhangi bir sebeple geç kaldığınız zaman, adımları hızlandırarak/kısaltarak ama atlamadan uygulayın.
  • Her gün aynı saatte gündüz ya da gece uykusunu uyumaya başlayan bebeklerin biyolojik saati düzene girecek, böylece ertesi gün aynı saatlerde uyumak isteyecektir.
  • Aynı rutini izlemeye özen gösterin ancak bebeğiniz çok yorgun ve uykulu ise banyo ya da başka bir faslı o günlük atlayıp bir an önce uyku devresine geçmeniz daha iyi olur. Uyku saati şaşan, yorgun bir bebek büyüklerin aksine uykuya yenik düşmeyip daha da aktifleşir-huysuzlaşır ve öyle bir bebeği uyutması çok daha zor olur.
  • EP, kendi uyku öncesi rutini olmayan ailelerin çocukları ile uyku-yatak savaşı yaşadıklarını söylüyor. Öyleyse, anne-babaların da kendileri için bir rutin oluşturmaları gerekiyor.
  • Bebeğinizi erken uyutun. Bazı anne-babalar bebeklerinii ne kadar yorgun düşürüp geç yatırırlarsa o kadar iyi uyuyacağını sanırlar ancak bebeklerin biyolojik saatleri erken uyku saatine ayarlanmıştır. Eğer bebeğin bu saatini yakalayabilirseniz, çok daha kısa sürede ve kolayca uykuya geçtiğini görürsünüz. Pek çok bebek 6.30-7.00 gibi gece uykusuna başlamaya hazırdır. 1 saat öncesinden uyku öncesi rutine başlayıp bebeğinizi bu saatlerde kolayca uyutabilirsiniz.
  • Erken uyumaları erken kalkacakları anlamına gelmiyor. Erken uyuyan pek çok bebek daha iyi ve daha uzun uyuyorlar.
  • Çalışan ve/veya eve ancak bu saate gelebilen anne-babalara önerisi ise, bebeğinizi yine de erkenden yatırın ve mümkünse sabah uyandığı zaman onunla vakit geçirin. Düzene bir kere alıştıktan sonra uyku saatini yavaş yavaş ileriye alabilirsiniz.
  • Eğer halihazırda geç uyumaya alışmış bir bebekse uyku saatini birden bire değiştirmeyin. Her akşam 15-30 dakika öne çekmeye çalışın. 6.30'dan itibaren hareketlerini gözlemlemeye başlayın. Uyku emaresi görürseniz hemen uyutun. Belki gündüz uykusu yaptığını düşünecektir ve bir kaç saat sonra kalkmaya kalkışacaktır. O zaman, karanlık ve sessiz bir odada, her zaman uyutmak için ne yapıyorsanız onu yaparak (emzirme, sallama vs) uykusundan ayılmadan yeniden uyumasını sağlayın.
  • Bebeklerin ilk 1 yılında biyolojik saati yavaş yavaş olgunlaşıp yerine oturuyormuş. Ancak 40 haftalık yani 10 aylık oldukları zaman daha uzun süre uyumaya başlıyorlarmış. (Elbette istisna bebekler olacaktır:)) Her sabah, bebeğinizle aynı saatte kalkmanız hem sizin hem onun biyolojik saatinin oluşmasına yardımcı olacaktır.
  • Routine Days=Routine Nights: Her gün, gündüzleri aynı rutini izlemeniz, bebeğin gece uykularının daha düzenli olması anlamına gelmektedir. Gündüzleri yemek-gündüz uykusu-oyun aynı saatte yapıldıkça bebek, gün geçtikçe yemeye ve uyumaya daha istekli olacaktır.
  • Uyku araştırmalarına göre, uzun ve kaliteli gündüz uykuları gece uykusunu olumlu yönde etkilemektedir. (Daha önce de dediğim gibi 1 saatten az gündüz uykuları kaliteli ve yeterli derecede uzun sayılmıyor.)
  • Bebeğin uykusunun geldiğini anladığınız gibi uyutun. Geç kalmanız halinde bebeğin uykusu kaçacak, bir sonraki uyku döngüsüne kadar yorgun-huysuz olacaktır.
  • Bebeklerdeki uyku belirtileri: (Her anne bebeğini bilir ama genel bilgi olsun diye yazıyorum.)
  1. Hareketliliğinde azalma,
  2. Sessizleşme,
  3. İnsanlarla ve oyuncaklarıyla ilgilenmeme,
  4. Donuk bakmaya başlama,
  5. Gözleri ovuşturma,
  6. Mızmızlanma,
  7. Esneme,
  8. Yere uzanma,
  9. Emziğini, biberonunu isteme, emmek isteme vs.

  • Eğer gündüz uykusunda ilk 20 dakika, yarım saatten sonra uyanıyorsa, (Pratik Anne'nin bana önerdiği gibi) hemen müdahele edin ve ne şekilde olursa olsun yeniden uyumasını sağlayın. 1 haftanın sonunda muhtemelen sizin yardımınız olmadan daha uzun süre uyumaya başlayacaktır. (Ben çareyi ultramodern salıncakta uyutmakta buldum. Uyanır uyanmaz sallıyor ve uykuya geri dönmesini sağlıyorum.)
  • Gündüzleri, bebeğin az da olsa yatağında uyanık vakit geçirmesini sağlayın. Kitap okuyun, oynayın vs. Böylece yatağının güzel, güvenli bir yer olduğunu anlamasına yardımcı olun.
  • Bebeğinizi bir tek şekilde uyutmayın. Bir gece emerken uyuyorsa, diğer gece sallayarak uyutun. (Ya da hangi yöntemleri seçerseniz.)
  • Gece Uykusu ile Gündüz Uykusunun farklı olduğunu anlamasını sağlayın:
  1. Gece uyandığında onunla konuşmayın.
  2. Işıkları açmayın.
  3. Hareketleriniz sessiz ve yavaş olsun.
  4. Altı çok çok ıslanmadıkça ya da kakasını yapmadıkça altını değiştirmeyin. Her alt değiştirme bebeğin uykusunun açılmasına neden olacaktır.
  5. Pencerelerden ışık girmemesini sağlayın. (Yazın burada güneş 9.30'da batıp, 10'a kadar hava kararmadığı için jaluzinin üzerine kalın yorgan kılıfı mandallamıştım:))
  6. 1 tek oyuncağı dışındaki oyuncakları yatağında bulundurmayın ki uyanıp onlarla oynamasın.

  • Uyku çağrışımı yapacak bir kelime, cümle, şarkı, ninni vs. seçin. Seçeceğiniz her ne olursa, (ben ninniyi seçtim) ilk olarak bebeğinizin uykulu olduğu, uyumaya geçiş yaptığı zamanda kullanın. Ondan sonra sürekli o kelimeyi, ninniyi vs. kullanın. Bebeğiniz ağladığında sakinleştirmek için kullandığınız şşiişştt, pişştt vb şeyleri seçmeyin, ağladığı anları çağrıştırabilir. Seçeceğiniz ninni, şarkı, cümle vs.nin daha önce başka şeyler için kullanılmamış olmasına özen gösterin.


NOT: Bir önceki posttaki anonymous:) statcounter'dan keşfettim seni:) Hemen akabindeki 2. çocuk konusunda düşündürttün beni:P
Farkına varmadan uyku dosyasını açmışım:P Diğer isteklerini de sıraya koyuyorum hemen:) Göbek için mekik çekmeni öneririm:)

Selencim, aklına gelen kıyafetleri haber vermeyi unutma lütfen:)) Teşekkürler:)))

12 comments:

Anonymous said...

statcounter'dan kastın ne anlayamadım cahilliğimi bağışla:) ikinci çocuk konusunu hiç sorma emzirdiğim için bazı şeyleri başaramadım tamamen sürpriz oldu ilk oğlum çok aşırı yaramazdı uyku yemek felaket, minik meleğin annesini okuyunca kendimi gördüm ama ikinci oğlan ona nispeten normal bir bebek. şimdi daha iyi olduğunu düşünüyorum.birkaç sene s1k1ntı çekip ikisini bir arada büyütüp çalışma hayatıma tamamen geri döneceğim. uyku konusuna gelince;yazılarını okuduğumdan beri dediğim gibi"helal olsun sana harikasın!!!!"(buna en son sling'in şekli ölçüsünü isteyeceğim ama çekindiğim sırada okuduğum cevabını görünce de demiştim) gön:2zaferler

Açalya said...

Kesinlikle faideli ve muhim bir konuya el atmissin, iyi oldu. Dantilos da 6.30 oldu mu huysuzlanmaya basliyor. Once banyo rutini denedim, aman pek bir zahmetli her gun hergun banyo mu olurmus, cocugun kirlendigi yok, gunduzleri her kaka yaptiginda kicini yikiyorum zaten deyip haftada iki kereye dusurdum banyoyu, o da uykudan once. Onun yerine babasi soyle bir gezdiriyor ayni saatte, son oksijenini de depoluyor, altini degistiriyorum (bu sirada kiyamet kopuyor, sanirim gunun bittigini anliyor) emziriyorum ve uyuyor saat 8 gibi. Yani bizim rutinimiz boyle. Oldukca dakik bir cocuk babasindan mütevellit. Dakika sasti mi, eller kemiriliyor, kulaklar yolunuyor, mizmizlaniliyor, bir 'yeter uleeyn, uyut beni, besle beni, altimi degistir' demedigi kaliyor. :)))

yastuf said...

yazi icin tesekkurler ilerde isimize yarar ins...Eline saglik.

süpürgesizcadi said...

Asya'da aksam 7 gibi gibi uyuyor en gec 8 olmasina izin veriyor :)) bizim uyku öncesi rituelimiz altimizi degistirmek, pijamalarimizi giymek azcik anne ,baba ve abla üclüsü ile kikirdamak ,mama icerken sizmak seklinde gelisiyor:)) eger mamasinin dibini getirmisse yani 195 ml icmisse gece uyanmiyor yoksa gece 1 defa uyaniyor, sabah 7-8 gibi asker gibi dikiliyoruz ayaga, Anne ,Büyük cadi ve kücük cadi üclüsü olarakdan :))

Anonymous said...

"statcounter" ne olduğunu öğrendim. çok ajan gördüm seni:)) fakat bulduğun adres tam benim adresim mi bilmiyorum ama telefon bana ait değil çünkü kablosuz internet wi-fi den giriş yapıyorum.kimbilir şimdiye kadar kaç milyon defa girdim:D benim favori sayfam oldunuz he heee..ayrıca mekik,sopalı hareket yapıyorum basenler gitti ama göbek çok inatçı çıktı.gece oğlanlar uyuduktan sonra yapıyorum acaba yanlış mı?çok uzun yazıyorum kusura bakma. kıyafet konusunda bebelac'ın mama reklamında bebeklere çok güzel yerel kıyafetler kullanmışlardı, belki işine yarar. gön:2zaferler

Anonymous said...

esracim bu kitabin yazari seni mahkemelik edebilir haberin olsun :)
okuyamadim kac gundur ,egitiliyordum :)sirketim olu yatirim yapiyor farkinda deiller :)) aksamlari da yorgun geldim hemen uyudum.
Misafirligi abartma huyumuza degindigin iyi olmus,hele de hamile ya da lohusa hanimlarin yaninda huzursuz edecek sekilde saatlerce kalmak cok yanlis, ben Kaan bebisten uzak duramayiz seni de rahatsiz etmeyelim diye Istanbula kacmistim :P

Guzel bir haberim var halecimin bebisi dogmus dun, ablamin da hocasi kesinlikle 40 hafta sonuna kadar bekleyeceklerini soylemis :) Daha baska guzel haberler de var ama bugunluk bu kadar yeter :)

Kaan'a kiyafet konusunda dayim guresci ya kisbet bulabiliriz,eryigit'e 1 yas dogumgununde kisbet giydirmistik:)

misil misil uyuyan mis gibi kokan bebekler hum guzel yuvalari suslesin:)

yesim

funda said...

bilgiler için çok sağol esra,pratiğe dökme konusundada başarılı olurum inşallah,mehmed kaanı çok öpüyorum:)

Eda said...

Çok faydalı bir yazı, teşekkürler. Bazı şeyler teoride çok kolay uygulanabilir gözükürken iş pratiğe gelince insan çuvallayabiliyor. Ben de onlardan biriyim. 14 aylık olmamıza rağmen geceleri en az 2 en çok 4-5 kez meme için kalkıyoruz. Deliksiz uyku ne demekti unuttum bile ben... :)
Sevgiler

Köşenin Delisi said...

Esracım harikasın...acaba ben çok mu geç kaldım bu kitabı sipariş etmek için yaa..

AycA said...

Esra süper olmuş gözlerim düşyor tamamını okuyamadım ama yarın devam edeceğim ama evet anne sütü alan bebek en fazla 4 saat uyuyor gündüz gece ...
her akşam aynı rutini izlemek işe yarıyor ancak erken yatırmak o kadar da mümkün değil..
doğumdan itibaren bebekle geceleri sessiz olmak ileriki aylarda gecenin ne olduğunu anlamasına yardımcı oluyor.. ben doğumdan başlayarak gece uyamalarında ışık loş bırakıp cok fazla dialog kurmadan hemen emzirip alt değiştirip uyuttum.. şimdi Erin geceleri biliyor gece uyansa bile ki çok nadir oluyor artık emip uyumaya devam ediyor ama bazen uykusu kaçıyor fakat oyun falan oynamıyor sessizce yanımda yatıp arada sessiz sessiz mırmırlanıp uyumaya geçmeye çalışıyor yani o gece taktiği işe yarıyor ;)
Hepsi harika bilgilerin..
Ben göbek için yoga önerebilir miyim ?? :)))boşuna o kadae mekik çekmeyin ...günde 20 dakika yoga yapmak orta vadede harika bir karın görüntüsü sağlıyor..:) tecrübe ile sabittir...şimdi uyku vakti.. :))

Minik meleğin annesi.. said...

Ben de bir uyku kitabı okuyorum demiştim ya, (Dr M. Weissbluth galiba yazarının adı)çok ortak noktası varmış kitapların.. O da hemen hemen aynı şeylerden bahsediyor ama anlatmış anlatmış güzel güzel, ben okudukça ümitlendim.. Sonra şöyle bir not düşmüş : Kolik bebekler istisna :)) Gülsem mi ağlasam mı karar veremedim.. Yazacağım ama ben de özet gibi, uyku bozukluğu belirtilerini ve sonuçlarını (hiperaktivitr gibi) çok güzel anlatmış..

日月神教-任我行 said...

走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,聊天室

x