Monday, 16 July 2007

Sevgili Asya ve Ayça, fotoğrafları Picasa ile yapıyorum :) Şu adresten indirebilirsiniz:
http://picasa.google.com


Özellikle Asya ve diğer hamile arkadaşlar için sezaryan konusunda bazı linkler vereceğim.
Daha önce bu konuyu burada tartışmıştık:

http://annevebebisi.blogspot.com/2007/02/


Bu link, normal doğum için 6 jinekolog değiştiren ancak yine de sezaryanla doğum yapmak zorunda kalan Ayça Şen'in yazısı:

http://www.radikal.com.tr/ek_haber.php?ek=cts&haberno=4432


Bu da, normal doğum yapmış olan Perihan Mağden'in Ayça Şen'in yazısını okuyunca yazdıkları:

http://www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=147721


Bu link de Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Öğretim Üyesi Prof. Dr. Murat Yurdakök'ün açıklamaları:

http://ntvmsnbc.com/news/357751.asp


Bazı diğer linkler de aşağıdaki yazının içinde. Umarım faydalı olur.

Asya'ya, eğitim için gittiği hastanede sezaryan'ın %80'e indiği söylenmiş. Bu inen rakam, gerisini siz düşünün :O

Sezaryan olacaksanız bile en azından 40. haftayı bitirmeye çalışın. Her ne kadar bebeğin ciğerlerinin 35. haftada tamamlandığı, o tarihten sonra alınabileceği söylense de siz beklemekte ısrarcı olun. Bebeklerin 40 hafta bitmeden doğmaları gerekseydi öyle olurdu, o 40 haftada da mutlaka bir sebep vardır. Doktorların 40 haftadan önce bebekleri almaya kalkışmalarını anlayamıyorum. Acaba bebeğe soran var mı, erken doğmak istiyor musun? Normal doğum yerine sezaryanı tercih ediyor musun? diye?

Türkiye'de normal doğumun yeniden yaygınlaşmasında bilinçli annelere ve anne adaylarına çok iş düşüyor. Acaba bu konuda birleşip bir sivil toplum örgütü falan mı kursak :P Ne dersiniz? Neden olmasın?


Sezaryenle doğumun riskleri

Sezaryenle doğan bebeklerde doğumdan sonra akciğerlerin uyumunda gecikme olduğuna işaret eden Yurdakök, bu durumun özellikle anne ağrı çekmeden doğuma alınan bebeklerde görüldüğünü söyledi. Yurdakök, sezaryenle doğanlarda akciğer sorunlarının sıklığının normal yolla doğanlardan 5-6 kez fazla olduğunu belirterek, anneleri doğum ağrıları çektikten sonra sezaryenle doğan bebeklerde bu oranınınyarı yarıya azaldığını kaydetti. ... Yurdakök, “Gebelerin doğum ağrıları çekmesine izin verilmeli” diye konuştu.

Ana rahmindeki bebeklerin bağırsaklarında hiç mikrop yoktur. Normal yolla doğan bebek önce annesinin doğum kanalındaki, sonra da anüsünün etrafındaki bağırsak bakterileri ile temas eder. Bebeğin annesinin sütünü emmesi de bu bakterilerin bağırsaklarında daha çabuk çoğalmalarını sağlar. Sezaryenle doğan bebekler, annenin bu bakterileri ile karşılaşmadıklarından, bağırsak floraları daha çok çevreden gelen bakterilerle gelişir. Bu mikroplar da bebekte ağır hastalıklara neden olabilir.”


Sezaryenle doğumda astım riski var

Prof. Dr. Küçükusta: “Sezaryenle dünyaya gelen bebeklerde, hem yumurta ve süt gibi önemli besinlere karşı alerjiler, hem de egzama, saman nezlesi ve astım gibi alerjik hastalıklar daha fazla görülüyor. Astım ve saman nezlesi olan 250 çocuk üzerinde yaptığım araştırmada, bu çocukların yüzde 78’inin sezaryenle dünyaya geldiklerini belirledim.”

Sezaryenle doğan bebeklerde bağışıklık sisteminin gelişmesi ve olgunlaşmasında aksaklıklar meydana geliyor. Anne karnında iken vücudunda hiçbir mikrop bulunmayan bebeklerin mikroplarla ilk karşılaşmaları doğum sırasında gerçekleşiyor. Normal yolla doğan bebekler, annelerinin doğum kanalında bulunan mikropları alıyorlar ve bebeklerin bağırsaklarına bu mikroplar yerleşiyor. ‘Bifidobakteri’, ‘bakteroides’ ve ‘laktobasiller’den oluşan ve ‘dost bakteriler’ olarakda bilinen bu mikroplar, bebekte normal bağışıklığın gelişmesi için çok gereklidir.”

Sezaryen doğumlarında ise steril şartlarda dünyaya gelen bebeklerin ilk mikroplarını deri teması ile ve hastanedeki yüzeylerdenaldığını anlatan Prof. Dr. Küçükusta, şunları söyledi:
“Bu nedenle de sezaryenle doğan bebeklerin bağırsak floralarını, vücuda yararlı dost mikroplar yerine hastane mikropları oluşturuyor. Alerjik hastalıkların sezaryenle dünyaya gelen bebeklerde daha fazla görülmesinin nedeni, bağırsaklarında ‘dost mikroplar’ yerine farklı cinsten ve farklı miktarlarda bakterilerin yerleşmiş olmasıdır.”


Sezaryen bebek için tehlikeli

Yapılan bir araştırmanın sonuçlarına göre sezaryenle dünyaya gelen bebeklerin ilk bir ay içinde ölüm riski, normal doğumla dünyaya gelenlerden 3 kat daha fazla. Çünkü normal doğum bebeklerin nefes alıp verme faaliyetlerinin daha düzenli olmasını sağlıyor.

Çünkü normal doğum sırasında bebekler akciğerlerinde biriken sıvıyı sezaryene kıyasla çok daha başarılı bir şekilde atabiliyor. Normal doğum akciğerlerin sağlıklı çalışmasını teşvik eden hormonların salgılanmasını da artırıyor.

Uzmanlar, normal doğumun bir anlamda bebeği yaşama hazırlamak anlamına geldiğine dikkat çekiyor Ve anne adaylarına sezaryeni zorunlu kılan bir sağlık sorunu olmadığı sürece normal doğumu tercih etmelerini öneriyor.


Sezaryen sonrası normal doğum şansı

Prof. Dr. İsmail Mete İtil, “Normal doğumun avantajları ve sezaryenin dezavantajları hastalara ayrıntılı olarak anlatılmalıdır. Bugünkü veriler ışığında, herhangi bir endikasyonu olmayan olguda sezaryenin normal doğuma üstün olduğunu savunmak mümkün değildir” diye konuştu.

16 comments:

Mademoiselle said...

Yazinin ve linklerin hepsini okudum. Icim bunaldi ne diyeyim:).Umarim bu kadar olumsuz etkisinin oldugunu bir kez daha okuduktan sonra, ilk bebegimi sezeryan ile dunyaya getirmek zorunda kalmam:).

Ben Ona Resmen Asigim said...

Zaten normal bir yol olsaydı sezeyana normal doğum denirdi dimi ama?? Ben normal olsun diye direttiğim için 42 hafta bekledim.Doktoruma kalsa 38. haftada alalımdı.Ne oldu 42 hafta bekledim oğlum gelmedi ve 4.250 oldu mecburen sezeryana geçtik.Ama şöyle bir olay oldu ben ne emzirmede zorluk çektim, ne giydirip soymada.Oğlum çok güçlüydü doğduktan 1 saat sonra filan memeyi doğru emiyordu. Esranın dediği gibi mutlaka sezeryana karar verilse bile beklemek ve bebeğin güçlenmesini sağlamak gerekiyor.Ayrıca eminim ki normal doğumun acısı orda kalıyor ama sezeryanın sızısı bir ömür devam ediyor.

ASYA said...

Esracım,
Tşk ederim yazdıkların için..
Beni cesaretlendiriyosun..
Gerçi ben normal istiyorum şu anda biliyosun doktorumda problem çıkarmıyo ,eğer tıbbi bi sorun yoksa da öyle olacak inşallah..ama mesela birkaç bahane sunuldu banada..yok gece olursa doğuma gelemem dedi doktor nassı yane dedim,yok efendim şu hastanede olursa anestezisti ve stafı iyi değilmişmiş vs vs ....en sonunda onunda onayladığı bi hastanede ve fiyatta!!!epidural normale karar verdik ama en son muayenede bana 38 haftaya kadar bekleyelim dedi pelvis muayenesi için..umarım Efe çok büyümez ve normal yollarla çıkarırız onu ordan..kilosu biraz önde gidiyo çünkü..

Ben en çok genel anesteziden korkuyorum..Bilincimi kaybetmek ve kendimi her ne kadar iyi doktorlar olursa olsun birilerine teslim etmek fikri bana çok zor geliyo...ki Türkiye'de biliyosun bize bişi olsa bile kimse doktordan adam gibi hesap soramıyo..Burdaki sistemi anlamak mümkün değil zaten hiç girmemyeyim bu konuya ben sinirlerim bozuluyo..

Umarım bende sağlıklı geçirdiğim normal doğum tecrübemi yakında paylaşabilirim...

ASYA said...

Sivil toplum hareketine ben varım:)

Bu arada meşhur doktorlardan birinin epidural sezeryan sırasında yapılan bir TV çekiminde ben normal doğumdan yanayım diye konuştuğunun videosunu benim bloguma koymuştum..Nedenli bir epidural sezeryanmıydı bilmiyorum ama bide biyle bir kandırmaca var...Artık 'sosyetik' doktorlarda normalden yana olduklarını söyleyip(müşteri çekmek için ) son anda bahaneler uydurabiliyolar...

süpürgesizcadi said...

Cok cok güzel bir yazi hazirlamissin esra'cim, iki defa sezeryan olmak zorunda kalmis bir olarak asla kimseye sezeryan tavsiye etmem, gerekli olmadigi sürece en güzeli normal dogumdur! ben ikinci bebegimi normal dogurmayi cok istedim, cevremde herkes ilk sezeryandi ne diye bekliyosun ki kestir aldir iste diyenler oldu düsünebiliyomusun, "kestir aldir" ne kadar basit geliyor kulaga :((

Inatla bekledim bebegim gelecegi günü kendi belirlesin dedim,hersey yolundayken ne diye sezeryan olayim dedim, tek tesellim evden normal dogum diye cikmam 7 saat kadar sanci cekmis olmam, ikimizin sagligi icin sezeryan sartti :(

Maalesef güzel ülkmede sudan sebeblerle sezeryan yapiliyor, Anne adaylari öyle korkutuluyor ki arastirmayan bilmeyen gözü kapali inaniyor doktoruna, yok catin dar, yok bebek cok kilolu, yok kordon dolanmis, e yani bebegini sagsalim kucagina almak isteye her Anne adayi bunlari duyunca aman aman o zaman sezeryan olayim diyor :((

Mücevher Kutusu said...

Sabah sabah yine gerekli olan bilgilerimi ald�m. Art�k i�lerime devam edebilirim :)

Te�ekk�rler. Cidden ne ara bu kadar zaman bulup birde linklerle s�sleyerek post haz�rl�yorsun �a��yorum. Ya tamam s�re olsa da bu i�tah� nerden buluyorsun. Hani bebek bakan biri olarak bebi� uyudu mu herkes uyur benim bildi�im :)

S�persin.

Nilüfer said...

Merhaba,
Canımın sıkılacağını bildiğim için linkleri okumadım. Ben çocucuğumu sezeryanla doğurdum, buna önceden karar vermiştim çünkü bel fıtığım var. Ama doktor alalım dediğinde aldırmadım, doğmak istediği zaman doğsun dedim ve gerçekten de bir gece doğum sancılarım tuttu, normal olarak doğmak üzereyken sezeryanla alındı. 39 haftalık doğdu. Normal doğurunca belimin daha kötü olacağından korkmasam çok güzel normal doğacaktı. Bazen pişmanlık yaşıyorum ama kızımda hiç bir problem olmadı, gayet sağlıklı bir bebek oldu, hiç bir sıkıntı yaşamadık.

Tabiki herşeyin normali, ama mecbur kalındığında sezeryandan çekinilmemeli. Normal doğurtcam diye bebeklerin tehlikeye atıldığı durumları da duyuyorum ve hiç anlamıyorum.

AYSUN said...

Ben normalden korkup sezeryan olanlardanım... Berk 40. hafta dolduğunda hala gelmek istemediği ben de normalden korktuğum için sezeryan oldum. Rahat bir doğumdu sonrasında da sorun yaşamdım. Ama ikinci bebeğimi ülkemizde çooook zor yapılsa da normal doğurmak istiyorum. Sanırım o anı yaşamaya şimdi hazırım....

arzu c said...

Esracim, verdigin linklerin bir kismini okudum ama o bile kendimle iftihar etmeme yetti:PP,aferin bana:)

zeynep said...

benim merak etttiğim şu: hani bebek aşağı düşmüyo ya. kasıklara yani. bu durumda mutlaka sezeryan yapıyolar. kaç arkadaşım böyle doğurdu. bunu yapmak doğru mu acaba? böyle kadınların normal doğum yapma şansı olamazmı ki?

bi de hamile arkadaşlar ben el bebek gül bebek büyüyen biri olarak 8 gün sancı çekip 7 cm açıkla hastaneye gittim. (gerçi o sırada apartmandan aşağı atlamak istiyodum ve kurtarın beni diye bağırıyodum)..ne epidural aldım ne de ağrı kesici. eğer ben dayandıysam herkes dayanabilir..normal doğumdan korkmayın..

Anonymous said...

Ikı tane normal dogum yapmıs olan bırı olarak ben kesınlıkle tavsıye etmıyorum unutuluyor tamam ama o an okadar kotuku olmek ıstıyorsun benımde gıcık esım ınatcı ona sın ır oluyorum o ızın vermedıgı ıcın normal yaptım hep sey derım bırgun erkeklerde normal dogum yapsınlar da anlasınlar kadınların kıymetını.Benım dusuncem de boyle valla napım korkuyorum halen nasıl dogurdum ıkı tane bılmıyorum valla bırdaha dogurursam kesın sezaryen olacagım

AycA said...

Ben 41,5 hafta bekleyip mecburen sezaryen doğum yaptım bir çoğunun bildiği gibi. Tabiiki sezaryenin riskleri normale göre çok fazla ama düşünmemek gerekiyor.Ben ne kadr istedim normal doğurmak olmadı.. ama ben çok rahat bir doğum yaptım.Epidural anestezii ile herşeyi görerek.sonrasında da Erinde ben hiç sorun yaşamadık.
Erin çok kolay emdi benim sütüm hemen geldi akşamına kalkıp yürüdüm .. biraz bğnye ile alakalı bir durum genel anestezi ile ameliyat olup akşamına kadar uyuklayanad biliyorum epiduralle olup 2 gün hareket edemeyende aylarca bel ağrısı çekende.. normal doğum yapıpda sorun yaşayan var.. yani bilmek ve oluruna bırakmak en iyisi.. belkide hiç bilmemek :))

AycA said...

Bu arada picasa için teşekkür :) bende artık Photoshop yerine onu kullanıyorum :) cok daha hızlı :))

Meltem Sözer said...

Sezaryanla doğum yapmamak için doktorumla birlikte sonuna kadar çabalayıp yine de sezaryan olan biri olarak şunları yazmak istiyorum.
Sezaryan olduktan sonra bunun ne kadar ciddi bir ameliyat olduğunu anladım. Toparlanmam çok uzun sürdü. Çok fazla ilaç aldım ve yan etkileri hiç hoş değildi. O çok güçlü ilaçları üç hafta almak zorunda kaldım. İlaçları almammayı denediğimde yataktan çıkamadım. Günlerce bebeğimi bile kaldıramadım. Sütümün gelmesi bir kaç gün aldı.
Dünyada sezaryan annenin isteğiyle sadece üçüncü dünya ülkelerinde yapılıyor. Çünkü doktorlar hasta kayıbında çok sorumluluk almıyor hemde kazandıkları para ve zaman bakımından işlerine geliyor.

anne ve cocuk said...

selam...bebişini ve seni selamlıyorum. Onun gelişimi süresince harika bir günlük olacak...ben daha önce düşünmediğim için hayıflanıyorum...bu arada eski ingiltere günlerimi hatırlatan fotoğraflar için teşekkürler...

Pratik Anne said...

Ya o korkutma isi malesef turkiye'de doguran butun arkadaslarimin basina geldi. Bir tanesinin bebegini bu bebek ufak, tehlikeli olmaya basladi. Biz bunu alalim sen disarida emzir buyusun diye erken aldilar (bayram oncesi! bayramda gelmesin kaza ile diye muhtemelen) dusunebiliyor musunuz?
Saglik sebepleri bas gostermedigi surece normalden korkacak birsey yok. Bir suru kadin normal dogum yapiyor, bir de ikincisini, ucuncusunu vs doguruyorlar. O kadar kotu olsa bu hadi cahil cesareti birincisinde dogurdun, ikincisine ucuncusune niye tesebbus etsinler, degil mi?
Bence sezeryan ocu degil de, keyfi sezeryan veya korkutma ile gereksiz sezeryan ocu bocu. Mesela 07.07.07 de sezeryanla dogurmak istemek ve buna doktor ve hastanelerin canak tutmasi. Sezeryanin da gerekli oldugu haller oluyor.

x