Wednesday, 14 March 2007

New age müziği eşliğinde, şu yanda görülen pozisyonda yarım saat geçirdim bugün:)

Kesinlikle imkanı olan herkese, özellikle de hamilelere tavsiye ederim. Ben çok memnun kaldım. Bel ağrılarına çok iyi geliyor. Bundan sonra sık sık uğramayı düşünüyorum:)

Listeye şöyle bir göz attım da, oturma pozisyonunda shiatsu masajı ve ayaklar için reflexology/ayak masajı da yapıyorlar. Hmmm :)

Dün kahvaltıda 5 anne ile birlikte idim:) Bana hastane çantasına koymak üzere gecelik yerine, kesinlikle pijama tavsiye ettiler. Özellikle emzirme kolaylığı açısından. Bugün aldım ama daha kullanışlısını bulduğum için iade etmeyi düşünüyorum:))

Bir önceki posttaki son yorumlar aşağıda kaldı:) Onlara da buradan cevap yazayım:
Sevgili ayça, dualarımız seninle. İnşallah rahatlıkla atlatırsınız ana-oğul bu süreci.
Nillycim, çok teşekkür ederim:) Hepsini senin için arşivleyeceğim:) Blog olmasa da ben sana gönderirim hepsini:)
Sevgili Yasemin, hadi bakalım hayırlı olsun:) Güzel haberleri heyecanla bekliyorum:) Kitap için önce sorayım, ingilizce mi, türkçe mi?



Açalya blogunda en son Hamile miyiz, hasta mıyız diye isyan etmiş:) ABD'deki hamileye ve hamileliğe yaklaşımlardan bahsetmiş. Ben de, İngiltere'de hamile olmak, hamilelik süreci, hastane, test, bakım vs'leri üzerine bir kaç şey yazayım istedim.


1- Her şeyden önce, tüm hizmetler ücretsiz. Tabi, her ay avuçla ödediğimiz vergilerin, olması gerektiği şekilde bize dönüşü de diyebiliriz buna.

2- Düşük risk grubu hamilelerdenseniz, yani öncesinde bir sorununuz yoksa ve hamilelik sırasında bir komplikasyon yaşamazsanız hamilelik ve doğum sürecinde bir kere bile doktor yüzü görmüyorsunuz. Her şeyinizi ebeler, teknisyenler hallediyor.

Hamile olduğunuzu öğrendiğinizde ilk işiniz aile, semt doktorunuz olan GP'nizden randevu almak oluyor. Sağlık merkezine hamile olduğunuzu söylüyorsunuz ve ebeyle ilk randevunuzu ayarlıyorlar. İlk randevuda kırmızı kaplı, tüm hamileliğiniz boyunca yanınızda taşıyacağınız, tüm bilgilerinizin tutulduğu dosyanız dolduruluyor. İçinde neler yok ki:

-Hamile kaldığınız için mutlu olup olmadığınız,
-Sigara-alkol kullanıp kullanmadığınız,
-Alerjileriniz,
-Kaç denemede hamile kaldığınız,
-Geçirdiğiniz hastalıklar,
-Anne-babanızın geçirdiği hastalıklar,
-Düzenli olarak dişçiye gidip gitmediğiniz,
-Daha önce herhangi bir kemiğinizin kırılıp kırılmadığı,
-Göğsünüzde kitle olup olmadığı,
-Depresyon geçirip geçirmediğiniz... vs.vs.vs.

sağlığınızla ilgili akla gelebilecek onlarca soru ve bilgi. Üşenmedim saydım, 72 soruyu cevaplamışım:) Üstelik sigara, uyuşturucu kullanıp kullanmadığımı soran sorulara hayır dediğim için cevaplamam gereken başka bir sürü sorudan da kurtulmuşum:)

Bu sorular arasında tiroid, böbrek, şeker vs gibi rahatsızlıklarınızın olup olmadığı da soruluyor. Eğer emin değilseniz test isteme ve yaptırma hakkınız var.

Tüm bunlardan sonra sıra geliyor hamileliğiniz sırasında yapılacak test ve ultrasonlara. Tüm test ve ultrasonlara hayır deme hakkınız var. Burada her şey kişinin tercihine bırakılıyor. Sağlık görevlileri sadece bilgi ve tavsiye veriyorlar. İstediğinize evet, istemediğinize hayır diyorsunuz.

8 ana kan testi öneriliyor:

Kan sayımı (tüm vitaminler, özellikle kansızlığın tespiti için demir sayımı),
Kan grubu belirleme,

Kan grubunun negatif ya da pozitifliğini belirleme
(kan uyuşmazlığı tespiti için, anne ve bebek arasında uyuşmazlık varsa hamilelik sırasında gerekli tedavi yapılıyor),
Rubella (Rubella'ya karşı bağışıklığınız olması lazım, aksi takdirde doğumdan sonra aşı yaptırmanız gerekiyor),
Syphilis
(Frengi),
Hepatitis,
AIDS ve
Down Syndrome için kan testi. Bunların dışında istediğiniz, sizi ve bebeğinizi ilgilendiren herhangi bir testi de talep edebiliyorsunuz.

Kan testlerinden ayrı olarak 2 ultrason öneriliyor. İlki 11 ve 13. haftalar arası, Down Syndrome ve diğer anormalliklerin tespiti için, diğeri de 20-21. haftalarda bebeğin gelişimi için. Bu ultrason konusu da sezaryen ve normal doğum gibi Türkiye ve burası arasındaki bir başka yaklaşım farklılığı. Gerekmedikçe 2'den fazla ultrasona sokmuyorlar. Son zamanlarda kimi hastaneler bunu 3'e çıkarmış durumda. Benim teknisyenim de, ilk bebeğim olduğundan, bebeğin gelişimini görmek için 3. ultrasonu vermişti.

Bu, devlet hastanelerinde verilen ücretsiz ultrason hizmeti. Türkiye'deki bir arkadaşım kendi doktoruna neden hamilelerin yurtdışında, Türkiye'deki kadar ultrasona sokulmadıklarını sorduğunda doktoru, bunun nedeni olarak servisleri devletin ya da özel sigorta şirketlerinin karşılaması ve extra ultrasonun extra masraf olduğunu söylemiş.

Oysa ki, Londra'nın tek kadın ve çocuk özel hastanesi olan, ultrasonları paralı olarak yapan The Portland Hospital da 3 ultrason servisi sunuyor. Ultrason başına yüksek fiyatlarla (£120-£150) hizmet veren, Londra'nın en iyi jinekologlarından birisi tarafından kurulmuş, küçük bir özel hastane niteliğindeki, özel hamilelik&doğum şirketi de, riskli olmayan hamilelikler için en fazla 5 ultrason tavsiye ediyor. Tüm servisleri ki içinde Türkiye'de 1 milyarın üzerinde bir fiyatla yaptırılan amniosentesis testi de bulunuyor, ücretsiz sunan bir sistemin 1-2 ultrason masrafından kaçınacağını sanmıyorum. Kaldı ki, herhangi bir şekilde, herhangi bir risk görüldüğünde ultrason sayısı 5'e, 10'a da çıkartılıyor.

Neyse, ilk randevuya geri dönelim:) Kırmızı kaplı dosyanız doldurulunca ebeniz size belli başlı uyarıları yapıyor. Pastörize süt ve süt ürünleri tüketimi, çiğ et ve yumurtadan kaçınmanız, köpekbalığı ve kılıç balığı yememeniz, bol bol sebze-meyve tüketmeniz, yürüyüş yapmanız ve en önemlisi stresten uzak, keyfiniz yerinde hamilelik geçirmeniz.

Yukarıdaki test listesine baktığınızda belki çok yoğun, stresli bir süreç olduğunu düşünebilirsiniz ama hiç de öyle değil. Yani benim için stresliydi tabi de o tamamen benim panik olmamdan kaynaklanıyordu:) Yoksa tüm bu süreç çok sakin bir şekilde işliyor. Hastaneden mektupla hangi gün hangi randevuya gelmeniz gerektiği söyleniyor ve işlemleriniz kısa sürede, güleryüzle hallediliyor. Ve tüm hamileliğiniz süresince her zaman, her yerde size en çok söylenen sakin, relax olmanız. Siz iyiyseniz bebeğin de iyi olduğu.

İlk ebe randevunuzdan sonra, normal bir hamilelik geçiriyorsanız:

12-14. haftalarda hastanede kan testleriniz ve ilk ultrasonunuz yapılıyor. Ultrasonlar ultrasonografır denilen teknisyenler tarafından yapılıyor.

15-16. haftalarda yine hastanede kan testi sonuçlarınızı alıyorsunuz. Bir ebe size her şeyin normal olduğunu söylüyor ve hamilelikle ilgili dergilerin, borşürlerin olduğu dosyanızı verip sizi eve yolluyor:)
Herhangi bir testte herhangi bir sorun görürlerse zaten testleri yaptırdıktan bir iki gün içinde telefonla arayıp çağırıyorlarmış. Her şey normalse, randevu tarihinize kadar sizi rahatsız etmiyorlar:)

20-21. haftalarda
, hastanede, bebeğin gelişimini takip için 2. ultrasona giriyorsunuz.

25. haftada
mahallenizdeki sağlık merkezinde ebeniz, preeclempsia takibi için protein olup olmadığına (idrarınızda protein tespiti preeclempsia belirtisi sayılıyor) ve şeker tespiti için idrar örneğinize bakıyor, tansiyonunuzu ölçüyor ve bebeğin kalp atışlarını dinliyor.
(Bu arada Açalya, burda şeker testi falan yapmıyorlar demiştim ama dosyayı inceleyince gördüm, rutin kontrollerde idrar testi ile bir de 26-30. haftalar arası kan testi ile bakıyorlarmış ama haberim yok:P O kadar sessiz sakin hallediyorlar:P Risk olmadığı sürece başka bir test yapılmıyor.)

28. hafta:
Sağlık ocağında ebe ile rutin işlem.
31. hafta: Sağlık ocağında ebe ile rutin işlem.
34. hafta: Sağlık ocağında ebe ile rutin işlem.
36. hafta: Sağlık ocağında ebe ile rutin işlem.
38. hafta: Sağlık ocağında ebe ile rutin işlem.
40. hafta: Sağlık ocağında ebe ile rutin işlem. Ayrıca, eğer bebek ters pozisyonda ve siz de normal doğum istiyorsanız, bebeğinizi normal pozisyona sokmaları için membrane sweep denilen, elle uygulanan bebeği döndürme işlemi yapılıyor. Eğer doğum tarihinizi geçirdiyseniz ebeniz bu işlemi eve gelip yapıyor.

41. hafta: Hastanede, doktor ile görüşme. Doğum tarihi gecikmiş olsa da 1 hafta daha müdahale etmeyip bekliyorlar. 41. haftada artık ne yapılması gerektiği kararlaştırılıyor. Suni sancı vs seçenekleri konuşuluyor-muş. Sanırım bu görüşmede doğumhaneye falan yatırıyorlar. Umarım ben 41. haftamda, evimde, kollarımda oğluşumla olurum:)

Tüm bunların dışında hamilelerin,
Hamilelik süresince ve çocuk doğduktan sonraki 2 yıl boyunca tüm ilaçları,
Hamilelik süresince diş tedavileri ve masrafları ücretsiz ki bunlar normalde ücretli hizmetler.

Hepsi budur işte:)

Doktor yok, aksilik olmadığı sürece 2 kereden fazla hastaneye gitmek yok. Gereksiz ultrason yok.

Anahtar Kelime: RELAX :)

8 comments:

yaseminpir www.yastuf.blog.com said...

Ohh masajlarda olunmus harika valla...Kitap turkce istiyorum zaten su yeterince ingilizcem dil egitimi icin okula gidip geliyorum.Ama olsaydi bile ilk once turkce bitane okumak isterdim tabi sonra degisik farkli kaynaklar okurum??Bu arada pijamalarinida almissin hayirlis olsun sevgiler.

yaseminpir www.yastuf.blog.com said...

Ayy ne karisik yazmisim ya su an yeterince ingilizcem yok dil egitimi icin okula gidip geliyorum yazmak istemistim :-))))baya karismis kelimeler:-))))

Anne ve Bebisi said...

Anladım ben, dert etme:))
Türkçe site önerisi çok da, kitap bilmiyorum maalesef.
En çok kullanılan türkçe site sanırım Dr. Kaan Kocatepe'nin sitesi.

http://www.gebelik.org/
http://www.jinekoloji.net/erkengebelik.html

Bu sitede aradığın pek çok bilgiyi bulabilirsin. Yabancı siteleri de dolaş derim, hem ingilizcene de epey bir faydası olur:))

Sevgiler.

Anne ve Bebisi said...

Kaan değil, Kağan Kocatepe olacak bu arada:)

Minik Patikler said...

:) evet masaj harika oluyor, ustelik bu masajla dogumun da rahat gecer nisbeten arrrtiiiii kendine cok harika bir hosluk yapmis olmanin mutlulugu :))


Saka maka senin dogum tarihin 8th may, biz insaAllah 2nd may london'da olmak uzere yaptik hazirligimizi :P Canim bu arada bir mail atiyorum hemen sana simdi, cevabi bekliyorum heyecanla :)

AycA said...

Yasemin , benim doktorumunda sitesine girip bilgi alabilirsin çok sayıda yazısı www.mumcu.com

Esra çok kıskandırıcı yahu.. şu anda böyle rahatlamaya nasssııl ihtiyacım var bir bilsen .. ve birazdan gecelik almak için dışarı çıkacağım :D pijama kymustum cantama ne bileyim ki sezeryana gireceğim.. şimdi gecelik ihtiyacım olacakmış.. :) son günü alışveriş merkezinde geçirmek eğlenceli olacak sanırım.

yaseminpir www.yastuf.blog.com said...

Tesekkur ederim bu sitelerin bazilarini okumaya basladim kiyap da oneri yok demek:-(ya ben almistim Turkiye ye izne gitmistim bi kac ay once buraya donmeme yakin hamile oldugumu ogrendim fakat dusuk oldu o zamandan almistim ama orda biraktim akilli ben :-)neyse blurum ins...Ayca senin tavsiye ettigin siteyede bakicam tesekkur ederim sanada ilgin icin sevgiler...

Acalya said...

Karsilastirma acisindan cok iyi oldu bu ornekler canim. Cok tesekkurler. Evet RELAX!

x