Saturday, 17 February 2007

Alternatif Doğum Seçenekleri

Evde doğumu düşünür müydünüz? desem sanırım çok garip bir soru sormuş olurum:)
Burada oldukça popüler olmaya başlamış bir doğum seçeneği evde doğum. Eğer her şey yolunda gidiyorsa ve annenin ilk doğumu değilse evde doğum uzmanlar tarafından güvenli bulunuyor. Tabi evde doğum demek, kendi başının çaresine bakacaksın demek değil:) Hamilelik esnasında hastaneyi ve ebenizi haberdar etmeniz, randevu almanız gerekiyor.

Anne adayı hastaneye gideceğine, doğumda bulunacak iki ebe eve geliyor ve doğumu evde gerçekleştiriyorlar. Ayrıca doğum esnasında ağrıyı azaltma amacıyla kullanılan oksijen makinasını da anne adayının kullanabilmesi için eve getiriyorlar.

Bu seçeneği ilk duyduğumda resmen dehşete düşmüştüm:)) Ancak artık çok normal bulduğumu söylemeliyim:) Tabi akla hemen, bir komplikasyon oluşursa, acil müdahale gerekirse ne olacağı sorusu geliyor. Ancak yeterli sayıda hastane olması, örneğin benim yaşadığım bölgede kısa sürede ulaşılabilecek 3 hastanenin olması, acil durum için ambulansın temin edilmesi vs gibi avantajlar sebebiyle anne adayı hemen hastaneye nakledilebiliyor.

Evde doğum konusunda hazırlanmış ayrıntılı bir site:
www.homebirth.org.uk

Peki ya suda doğum?
Suda doğum konusunu nedense hiç düşünmemiştim ancak artık ciddi olarak değerlendirmeye başladım. Tabi suda doğum istiyorsam en kısa zamanda hastaneye haber vermem gerekiyor. Her hastanede su havuzu bulunmuyor ancak internetten kontrol ettiğim kadarıyla benim kayıtlı olduğum hastanede mevcut. Ebelerin, suda doğum konusunda eğitimli ve tecrübeli olmaları gerekiyor. Suda doğum, küçük bir su havuzunda, ılık su içerisinde gerçekleşiyor. Oksjen&gaz'dan oluşan ağrı kesici makinasını da anne adayı havuz içerisinde iken kullanabiliyor.


First come, first served yani ilk gelen sırayı kapacağı için suda doğumu sadece istemek yetmiyor:) Aynı gün doğum yapacak olan anne adayı ya da adaylarının suda doğumla pek ilgilenmiyor olmaları gerekiyor:) Bu perşembe ebe ile randevum var, ayırtabilirsem yer ayırtmayı düşünüyorum.

Suda doğum:
www.activebirthpools.com


Bir de bu iki seçeneğin kombinasyonundan oluşan evde suda doğum seçeneği var:)
£195 karşılığında doğum havuzunu 4 haftaya kadar kiralayıp evde kullanabiliyorsunuz.
Back to Nature :)

14 comments:

Minik Patikler said...

:) benim yakin bir arkadasimin ilk dogumu hastanede acili zor bir sezaryen, ikinci dogumu evde yine zor ama tabi paha bicilemez sekilde normal olarak yapti.. 7 sene gecmis ilkinin ustunden ve ebeler doktorlar normal doguramazsin demisler..


Allah sana kolaylik versin canim, gonlune dusen, gonlunu uzmesin.

Anne ve Bebisi said...

Teşekkürler MP'cim. Amin,amin,amin diyorum:)
Sezaryen'den sonra normal doğum yapılamayacağı söylenir Türkiye'de hep ama işin aslı öyle değil.
İlk doğumunu sezaryenle yapan kadınların %80'i normal doğum yapabilecek durumda oluyormuş.
Aradan en az 6 yıl geçmesi vs gibi şartlar da yok uluslararası kaynaklarda:) Üstelik, sezaryen sonrası normal doğumu, sezaryen üzerine sezaryen olmaya göre daha güvenli buluyorlar.
Ne diyelim,herkes için hayırlısı olsun:) Tabi ben şu an için evde doğum olayını düşünemiyorum ama sonrası için çok da uzak bir seçenek gibi görünmüyor.

Acalya said...

Kesinlikle normal yolla dogum diyorum ama hastanede olacak benim dogumum, benim ve bebegin durumu el vermezse sezeryandan baska care yok. Ben 26. haftaya girdim. Aramizda sadece 2 hafta var :) Blogunu Pratik Anne'nin 'hamisler' linkinde gordum, iyi ki de girmisim, cok sevdim. Sevgiler, mutlu bir hamilelik dilerim.

Serra yiLmaz said...

aaa evde de mi oLuomu$? vay be diorum. iLerisi icin acaip biLgiLendirioSun bizi, hehe ;)
hayirLisi oLsun senin adina in$.

~Serra

Anne ve Bebisi said...

Merhaba acalya,hosgeldin:)Güzel dileklerin için teşekkürler.Blogunda okuduğum kadarıyla kolay ve güzel bir hamilelik geçiriyorsun,umarım hep böyle devam eder,doğumun da kolay olur. Senin tecrübe ve tavsiyelerini de öğrenmek isterim:)
Keep in touch:)

Serracım,yakında uzayda doğum gibi seçeneklerin oluşmasını bekliyorum:P Belki sizin zamana yetişir:P Sevgiler canım.

didi said...

Ben sezaryen doğum yaptım. Ve hiç sorun yaşamadım. Ve ikiz değil de tek bebek taşısaydım da sezaryeni tercih edecektim. Bence mantığına hangi doğum şekli uyuyorsa, ve kendini hangi doğum şekliyle daha güvende hissedeceksen onu seçmelisin. Seni ve minik bebişini öpüyorum. Sevgilerimle...:))

Anne ve Bebisi said...

Merhaba Didem hoşgeldin:) Özlettiniz kendiniz:) Sen ve kızlar iyisinizdir inşallah:)
Sezaryen ve normal doğum konusunda aşağıda bir post ve bolca yorum var:)
Yurtdışında anne adaylarının sezaryen seçeneği yok. Normal doğum seçenekleri arasından seçim yapabiliyorsun:) Tıbbi olarak, gerçekten gerekmedikçe izin vermiyorlar ve kadınlar da sezaryeni tercih etmiyor zaten. Neyse uzun ve karışık bir konu:)
Ben de sizi öpüyorum,sevgiler.

sumuklubocek said...

suda dogum bana cok cekici geliyor dogrusu, gerci pek birsey bilmedigim icin bu konuda "cahil cesareti" sifatini da yapistirabiliriz bana. ama suyu cok seven ben buna da neden olmasin diyorum. yalniz burada pek yaygin degil sanirim; bir secenek olarak bile duymadim ben.

Allah cok cok kolay ve saglikli bir dogum nasip etsin sana diyorum, dualarimizla yanindayiz ;)

aa said...

aa, merhabalar, anne adayi umarim cok iyisindir.. hatirliyormusn bende evde dogurcam diye tutturmustum, ama annem asla kabullenemiyordu, nasil olsa hastane yakinda diye guveniyordum kendime. aslinda annemi de dinlemezdim ama ozel eve gelen ebeler sirf dogum icin geldiginde yaklasik £2000 para istediler, bunlar hastaneden bagimsiz calisan ebeler. hastanede gorevli calisan ebelerin de gelmesi mumkun ama bunu cok onceden ayarlamam gerekiyordu, ve o sirada ev tasindigimiz icin malesef bunu gerceklestiremedim...ama hastanede cocugu dogurup ayni gun eve geldim...buda guzeldi..opuyorum....yakinda gorusmek uzere..

arzu c said...

ben suda dogum yapan bir hanimi izledim bring home a baby gibi bisidi programin adi iste orda izledim:))dogum amerikada bi hastanede olmustu ama bilemiyorum hangi eyaletteydi, cunku NY'da duymadim gormedim boyle bisi:)herneyse asil soyliyecegim suki, acayip kolay bi dogum oldu, ya inanilmaz bisi bebek hemene cikarildi sudan filan cok host ya, yani sansim olsa oyle bi dogum isterdim, dedigim gibi hamile byanin dogumunun kolay olacagindanmi, suda dogummu kolay, ama hakikaten acayip kolay bi dogumdu...hakkinda en hayirlisi ne sekilde dogum yapmaksa o olsun...

Ben minik meleğin annesiyim.. said...

anne ve bebişciği, "Evde doğumu düşünür müydünüz? desem sanırım çok garip bir soru sormuş olurum:)" diyorsun yaa.. bana hiç garip gelmedi.. çünkü biz dört kardeş hepimiz evde doğmuşuz.. şimdi açıkcası bana çok ürkütücü geliyor ama gerçek bu.. ben herhalde güvenemezdim bu doğum şekline, hastane ne kadar yakın olursa olsun.. doğumda saniyeler bile çok şeyi değiştirebiliyor çünkü.. ama tabii bu benim fikrim..
sana kolay ve güzel bir doğum diliyorum tekrar..
(bu arada sen benim "sezaryen" postuna yazdığım yorumumu görmedin herhalde, hep cevap yazardın da ondan diyorum :))

Anne ve Bebisi said...

aa'cım hoşgeldin canım:) Ayran içtik ayrı düştük maalesef:(
Hatırlıyorum o günleri:) Hepimiz senin adına telaşlanmıştık, ilk bebek olduğu için:)

Arucum,suda doğum yapanlar hep memnun kaldıklarını söylüyorlar.Tabi sadece internette ve dergilerde falan gördüğüm kadarıyla. Umarım ben de onlardan birisi olurum:))

Merhaba minik meleğin annesi,kusura bakma yorumunu görmemişim yoksa kesin yazardım dediğin gibi:)
Yok aslında soru garip değil de eskş zamanlar için ama günümüzde pek uygulanan bir şey değil ya o açıdan:) Hastane daha güvenli gibi geliyor insana:)

New York'tan said...

Sancilarinin yaridan fazlasini evde cekmis biri olarak evde dogurmazdim heralde,hastane daha guvenli geliyor :)
Suda dogum burada cok yaygin degil Usa'deki arkadaslarin dedigi gibi, belki sen yasarsin bu tecrubeyi paylasirsin sonra bizimle,hakkinda hayirlisi olsun insAllah.

hayal said...

Merhaba,
Ben TR'de kadin dogum ihtisasi yapan 36 haftalik da gebe olan biriyim. Ism�m hayal.
Bir yanlisi duzeltmek zorunda hissettim.
Bir kac onceki post ve yorumlarda yazildigi gibi, sezaryen (CS) ASLA daha zararsiz, daha saglikli, daha kolay, daha masum bir yontem DEGIL. Komplikasyonlari daha fazla, annenin olum riski, kanama miktari, hastanede kalma suresi daha fazla. Neticede bir operasyon, hem de oyle boyle kucuk bir operasyon da degil. Apandisitten on kat daha riskli belki..
Ama sanildigi gibi bebek acisindan o kadar kotu de degil. (Ben de sezaryenle doguracagim cunku benim minik kalbim 7. denemede olmus bir tup bebek, o ayri). Gercek endikasyonlarla CS genelde bebegin hayatini kurtarmak icin yapiliyor. Aslinda bilinmesi gereken, annenin tum bu riskleri bebegi icin goze aldigi. CS oncesi anne ve babanin imzalamasi gereken (ki ABD'de daha sert ifadeler var) "tum riskleri goze aliyorum" formunu okuyanlar anlar ne demek istedigimi. Ama sunun da anlasilmasi gerekiyor, kesin olarak, hangi ozel hastane olursa olsun, sartlar ve olanaklar TR'de yurtdisindakinden (ozellikle Kanada ve ABD) cok cok farkli. Ben bircok Avrupa hastanesinin kadin dogum klinigini gezdim (merakimdan her gittigim yerde ilk ziyeretimi hastaneye yaparim) ve surekli okurum, ornegin yurtdisinda standart olan normal dogumda anestezi, oksijen ve farkli gazlarla agriyi azaltma, suda dogum, yetkili ebeler esliginde evde dogum bu ulkenin %90'i icin ulasilamaz birer hayal. Ben bir devlet hst.deyim ve bir hemsire hanima bile normal dogum icin anestezi (epidural) taktiramamistik (hekim yetersizliginden). Bizim annelerimiz biraz cahillikten, biraz agri korkusundan, biraz da seceneksizlikten CS istiyorlar bence.

Ayrica CS sonrasi normal dogum onemli bir bilimsel sorun, ABD'de ve Avrupa'da gitgide yayginlasan bir ekol olmasina karsin (netten VBAC olarak arastirilabilir) TR'de kadin dogum ekolu tarafindan pek desteklenmiyor. Bunu tek bir hekimin karari ya da fikri olarak dusunmeyin, bir ulkenin ekolune o ulkedeki tum hekimler uymalidir. ABD'de yillarca calisip gelseniz de, burada kadin dogumculuk yaparken bu ulkenin kurallari gecerli cunku yasal ortamlarda (dava acildiginda vs) bilirkisilerden savcilara dek hickimseye "ama dogrusu bu, tum dunya boyle yapiyor" diyemezsiniz.
Evde doguma gelince.. Avrupa'da ya kapida ambulans hazir bekliyor ya da bir komplikasyon oldugunda dakikalar icinde kapida oluyor. Burada ise degil ambulans, hekim bile yetisemez... Ayrica dunya bebek olumleri siralamasinda Turkiyenin ustlerde yer almasinin nedeni malesef "deneyimsiz kisilerce evde gerceklestirilen dogumlar" cunku ebeler bizde zorda kalmadikca dogum yaptirmaz, hekim yoksa hastayi hemen sevkeder :(

Uff cok uzun bilimsel bir yazi gibi oldu, ben aslinda bilimsel bir kisi degilimdir :)
Bi de TR'de en sik CS endikasyonlarini sayiyim de, neden bu kadar cok kisiyi CS yapiyorlar bir gorun ve sasirin: Onceki dogumu CS olmasi, iri bebek (4 kg ustu normal dogum yaptirilmaz burada pek), fetal distress (tek gercek endikasyon bu belki, bebegi kurtarmak icin), kiymetli bebek (kisirlik tedavisi ile olmussa, onceki bebekleri anne karninda ya da dogumda olmusse vs), ters pozisyonda olmasi, annede hayati bir problem (gebelik zehirlenmesi gibi...)

Ayrica dogum seklini secenek olarak sunmak da sacma gercekten... Ama yine de, TR'de yasayip da su ya da bu nedenle sezeryan olmus olan anneler de morallerini neden bozuyorlar ki, benim psikolojimde, yillarca bebek sahibi olmak isteyip de olamayanlari dusunun bir de, miniciklerinizi kucaginiza almis olmak bile yasama sevinci nedeni bence.

Iste boyle.. bu konu uzar gider. Normal dogum normal olani, sezaryen de ocu degil demek istedim kisacasi.. :)

x