Tuesday, 20 February 2007

Daha haftanın ortasına gelmemiş olmamıza rağmen çok yoruldum. Co-worker'ım/iş arkadaşım geçen haftadan bu yana tatilde olduğundan işleri yetiştirebilmek için full çalışıyorum. Allah, full-time çalışan hamilelerin yardımcısı olsun:) İnsanüstü çaba gerekiyor, bence:)

Doğum iznimi kararlaştırdık. Nisanın sonlarına doğru başlayacak. Hemen öncesinde, 15 mart gibi de yıllık iznimin bir kısmını alıyorum. İkisini birleştirdim. Yani kısa bir süre sonra, kısmetse uzun bir süreliğine işe ara vereceğim. Aslında yıllık iznimi kullanmayıp yıl sonunda şirkete geri satıp nakite çevirme:) şansım var ama nisan sonuna kadar dayanabilecek miyim bilmiyorum.

Haftada 16 saatten fazla çalışan tüm kadınların 26 hafta ücretli doğum izin hakları var. 26 hafta boyunca maaşın %90'ı ödeniyor.

Bu yıl yeni çıkan bir kanunla, 1 Nisan 2007 ve sonrasında doğan bebeklerin anneleri, ücretli olarak ayrıldıkları 26 haftaya, ücretsiz olarak bir 26 hafta daha ekleyebiliyorlar:) Bu 52 haftaya, yıllık izinleri de dahil ettiğimizde oldukça uzun bir dönem, üstelik yarı süresinden fazlası maaşlı olmak üzere hamilelik izni alınabiliyor.

İlk 26 haftanın ya da tüm 52 haftanın sonunda annenin iş verenden, full time çalışıyorsa part-time çalışma isteğinde ya da evden çalışma isteğinde bulunma hakkı var. İş veren kabul etmek zorunda değil tabi:) O durumda anne ya işe geri dönecek ya da istifa edecek.

Peki ben ne yapmayı düşünüyorum?

Halihazırda part-time çalışıyorum, çalışma koşulları, imkanlar, her şeyi çok uygun ve en önemlisi işimi seviyorum, -çocuk söz konusu olmasa- bırakmak istemem ama... Ama çocuğumu bırakmayı asla istemem. 26 haftanın sonunda evden çalışma isteğinde bulunmayı düşünüyorum. İşim buna müsait. İhtiyacım olanlar bilgisayar, internet ve printer. Hepsi bu. Ancak şirket prensipleri gereği evden çalışma isteği kabul edilmiyor. Yalnız managerlerdan bir tanesinden, cocuğu olan bir annenin evden çalışma izni aldığını öğrendim. Kimdir, alanı nedir bilmiyorum. Gerçi küçük çocuğu olan ve işe gelen başka anneler de var. İmkan olsa onlar da evden çalışmak isterdi sanırım. Ben yine de izinlerim bittiği sıralarda şansımı denemek istiyorum.

Burada anne babaların uyguladığı yöntemlerden bir tanesi, her ikisinin de part-time çalışıp çocuklara dönüşümlü bakmaları. Eşimle bunu uygulamamız biraz zor. Gerçi onun da, en azından benim işte olduğum günler evden çalışma şansı olabilir ama her an acil bir iş, toplantı vs çıkabilir.

Bütün gün hem çocukla ilgilenip hem evde çalışabileceğimi düşünüyorum ama çocuğu eşimden başkasına bırakıp part-time bile işe gitmeyi düşünemiyorum:( Burada şartlar, çocuklar büyüyüp okula başladıktan sonra işe dönmeye, kariyere kaldığın yerden devam etmeye ya da her şeye, eğitime-kariyere vs. yeni baştan başlamaya izin veriyor. Böyle bir imkan varken değerlendirmek isterim açıkçası. Kaldı ki annelerin, çalışmıyor olsalar da çocukları üzerinden, devlet tarafından emeklilik sigortaları ödeniyor. Annelerin sosyal hakları güvence altına alınmış oluyor böylece.

Tabi bunların hepsi şimdilik teoride olan fikirler. Ne diyelim, hayırlısı olsun.

Çok alakasız olacak ama not düşeyim:

1- Normalde 38 numara ayakkabı giyiyorum. Hamilelikte ayakların rahat 1 numara büyüdüğünü biliyordum ama hafta sonu 40 numara ayakkabı alınca komik oldu:P Oğluşun annesi şu an 40, babası 45-46 giyiyorsa acaba oğluş kaç numara ayakkabı giyer:P Bu da günün sorusu olsun:)))

2- Çok güzel, eğlenceli ve eğitici bir site buldum. Tavsiye ederim: www.emmasdiary.co.uk



7 comments:

New York'tan said...

Izin konusunu istedigin sekilde ayarlarsin insAllah, hem bebisinle beraber olur ayni zamanda isinide devam ettirirsin.Ayakkabi numaran iyi buyumus:)benim sizemda 10,ayniyiz bulabiliyormusun bari istedigin model:)Benim ayakla ilgili kotu bir anim var,uc aylik hamileyken tirnak batmasi olayi yasadim,yedi aylikken operasyon gecirdim ama duzelmedi bir sene cektim dogumdan sonra,dilerim kimse yasamaz, kis sogugunda terlikle gezmistim:)

InciK said...

Iste Avrupa ile Amerika'nin insan haklari acisindan farki... Burda ucretli dogum izni sadece 6 hafta inanabiliyor musunuz? Ve de maasin %90 i filan da degil, yarisi kadar birsey odeniyor. 6. haftanin sonunda "Bu kadar bebek birakilip da ise gidilmez, hicbirsey icin degmez" diye dusunup isimden ayrildim. "6 ay bir gecsin", "Dur bakalim 1 yasina gelsin" vs. derken 2.5 senedir evdeyim. Araya bir hamilelik daha sikistirdim bir de. Simdi Eren bebegimi de 2 yasina getirip oyle donus yapmayi dusunuyorum sahalara. Ama meslegimin avantajini kullanarak butun bu sure zarfinda evimden freelance olarak calistim, calisiyorum. Keske herkesin boyle bir sansi olsa, herkese tavsiye ederim.

Pratik Anne said...

Ben full-time evden calisiyorum. Aynen dedigin gibi bilgisayar, internet, printer. Fakat part-time dahi olsa o sure icinde bebishi birakip ne kadar verimli calisabilirsin bilmiyorum. Cocuguna tum ilgini vermek veya kafani isine verebilmek; iste evden calisan bir annenin ikilemi bu. Tek basinaysan ve is yetistirmen gerekiyorsa ya cocukla adam gibi ilgilenemiyorsun, yada isi yarim yamalak halletmeye calisiyorsun. Bu yuzden ben evde calistigim halde evde Kipircan'la ilgilenen bakici var. Kucukken oyle sepet gibi koyup birakamiyorsun. Emeklemeye basladiklari anda zaten gozun ustunde olmasi lazim. Iyice buyuduklerinde de akillaniyorlar, mesela bakicisi gittikten sonra beni bilg. basinda oturtmuyor hayatta Kipircan. Illa elimden cekip oyun oynamaya goturuyor. Cok kiziyor bilg basina gecersem. Buyuyunce zaten uyuduklari vakit azaliyor. Evden part-time calismayi dusunurken bunlari hesaba kat derim. Ama tabi yani zaten 26 hafta izin gibi sosyal haklar harika. Yeme de yaninda yat. Burada 12 haftayi alinca yarabbi sukur diyor insan.

Anne ve Bebisi said...

Merhaba Şeymacım, US 10 TR 40 yapmıyor mu? Yani şu an 40 mı giyiyorsun? 38 UK 5 yapıyor ve aradığım modeli bulabiliyorum,tab, bitmediyse:) Burada en hızlı tükenen ayakkabısı nosu bayanlarda 38:)
Ayağın için geçmiş olsun:( Kötü denk gelmiş.

Merhaba İnci,Avrupa'da sosyal güvenlik konusu çok gelişmiş. ABD'de sağlık sigortası için para ödendiğini duymak bile şaşırtmıştı beni. Burada her şeyin bedava olması,üstelik herkes için bedava olması harika bir hizmet.
Ücretli doğum izni inanılmaz azmış! 6 hafta ne ki! Burada doğumdan sonra 2 hafta zorunlu izin zaten!İstesen de çalışman yasak. Maaşımın vergi olarak kesilen 1/3'ünün yol-su-elektrik ve sosyal hizmet olarak geri döndüğünü görmek güzel:)
İşe dönüşün de hayırlı olsun. Bu zaman diliminde çalışmış/çalışıyor olman çok iyi olmuş.Kopmamış oluyorsun böylece. İyi şanslar.

Merhaba Pratik anne, tecrübeli birinden bunlar duymak iyi oldu. Çok kolay olmayacaktır doğru.Ancak halihazırda eşimin 2 gün evden çalışmaya başlaması sözkonusu.Belki o günler birlikte evde olup yükü paylaşabiliriz. Ama tabi o zamana kadar daha çok var.Teklifimin kabul edilip edilmeyeceği bile belli değil.Yine de her halukarda bebeği bir başkasına teslim edip gitmekten iyidir sanırım.
Teşekkürler bilgiler için.

Acalya said...

Avrupa'nin her zamanki farki dielim buna. Amerika'yi karistirmayalim :)
Amerika, Avrupa'nin henuz cok gerisinde neredeyse hersey acisindan. Uzaktan davulun sesi hos. :) Burada eyaletine gore, isverenine gore cok az bir degisiklige ugrasa da, dogum izni 4 hafta. Benim hamileligimin 2. ayina kadar calisip eyalet degistirmek yuzunden ayrildigim isyerinde (ki bu bir hastane, ani insan halinden anlarlar diye dusunursun) dogum izni 4 hafta ile 6 hafta arasinda degisiyordu. Bu ulkede 4 haftalik bebeklerini child care denilen yerlere 8 saat birakiyor insanlar, saldim cayira mevlam kayira. Calistigim yerdeki bas hemsireerden biri emekli olunca bunlardan bir tane acacagini soylemisti evinin bodrum katinda, cok karli ve kolay(!) bir is deyip biran once emekli olmak istiyordu. Cunku biliyor ki talep varve bitmek de bilmez, insanlar calismak zorunda, e bebekler de bu child care'lere gitmek zorunda...Anlattigina gore, hukumet, evinde cocuk bakan kisilere (ki bu evde 5-10 cocuk ayni anda bakiyor kadin mesela) duzenli olarak 'snack' yardimi yapiyor bedava, bu snackler de kraker, cereal, cocuklari oyalamak icin abur cubur vs. gibi ivir zivir. Cocugunuz, bebeginiz tum gun oturup yiyor, TV seyrediyor, basina buyruk, eline iki oyuncak ver tamamdir, sonra da meyvelerini (!) topluyorlar bunun, sosyal yasamda ve her alanda. Neyse uzatip da Amerikan toplumunun muhasebesini yapmaktansa sana dogum izni ve evden calisma hakkin konusunda bol sans diliyorum. Umarim istedigin olur ve bebeginle, olmasi gerektigi gibi, evinde kendin ilgilenirsin. Avrupa asmis annenin sosyal haklari konusunda, harika!

Anne ve Bebisi said...

Merhaba Acalya,yazdıklarını okuyunca 5 yıl önce eşimle ülke seçimi yaparken ABD yerine İngiltere'yi tercih etmiş olmamıza daha çok sevindim:) Ve o çocukların durumuna çok üzüldüm:(
İyi dileklerin için teşekkürler. Darısı sana diyorum:)

neseseren said...

:( Mallesef Amerika'daki 6 hafta kanunen hak olarak verilmiyor. yani sirketlerin insafina kalmis. Benim sirketimde yok mesela. 6 hafta short term disability vericekler yani maasiminn %66.6 sini. Bakalim ayarlayabilirsek bende Incik gibi donmeyecegim ise. Minicik bebisimi birakamam gibi geliyor biraksam da is yerinde verimli olabilecegimi sanmiyorum.

x